Havreprisen til Nordre Follo kommune

Sølvfarget havre på blå bunn viser at du har kommet til Nordre Follo. For denne fine symbolikken får ordfører Hanne Opdan årets pris fra Norsk Havreforenings leder Åsmund Bjørnstad.
Havreprisen går til Nordre Follo kommune for bruk av havre i kommunevåpenet. Prisen er «Havre i solnedgang», foto Bjørn Tore Paulen, og det er Åsmund Bjørnstad som deler ut prisen til ordfører Hanne Opdan.

Prisen er «Havre i solnedgang», årets havrebilde 2021, et sølvinnrammet fotografi av Bjørn Tore Paulen fra Lillehammer. Nordre Follo valgte havrerisla, som er havreplanten sitt aks, som motiv på kommunevåpenet etter at Ski og Oppegård ble slått sammen i 2020.

–  Vi setter pris på at Nordre Follo har valgt havre, som er en av Norges viktigste kulturplanter og en meget sunn matplante i sitt kommunevåpen, sier Åsmund Bjørnstad.

Han er leder av Norsk Havreforening, en ideell forening hvor målet er å fremme medlemmenes interesser innen dyrking, foredling, produktutvikling, forskning og salg av havre. Medlemmer er Felleskjøpet Agri, Lantmannen Cerealia, Norgesmøllene, Fiskå Mølle, Nibio, Nofima og Strand Unikorn med flere.

–  Nordre Follo er en viktig produsent av havre, og 69 kornbønder i kommunen har levert havre de siste årene, så kommunevåpenet gir også en god beskrivelse av aktiviteten i kommunen. I 2020 ble det levert 17,7 tusen tonn korn fra Nordre Follo, og en fjerdedel av dette var havre, sier Åsmund Bjørnstad, som ved siden av å være pensjonert professor i planteavl på Ås også er forfatter av «Kornboka - ølets og brødets historie».

–  Havreakset ble valgt fordi jordbruk og fruktbarhet har vært viktig i begge kommuner i lang tid. Det representerer livets eller årets syklus og et fruktbart samfunn der mennesker kan vokse og leve. Havreaks representerer også et bærekraftig samfunn med trygge og gode vekstmuligheter, sier ordfører Hanne Opdan (Ap), som ble valgt til Nordre Follos første ordfører i 2019.

Ordfører Opdan legger vekt på å ta vare på matjorda for å sikre fortsatt matproduksjon i Nordre Follo. Hun avslører at hun tidligere har vært med på dugnad for å luke floghavre i havreåkre, og at hun også kan første vers på «Jeg er havren» av Jeppe Aakjær. Den stolte ordføreren kvitterte for prisen med å overlevere jakkemerker med kommunevåpenet til prisutdelerne.

Nordre Follos kommunevåpen ble kåret til Årets nordiske kommunevåpen av Societas Heraldica Scandinavica i 2021.

Kan mette hele Norges befolkning en hel dag

4241 tonn havre som ble dyrket i Nordre Follo i 2020 fyller 71 trailerlass, som kunne blokkert hele Ski sentrum. Havren kunne alternativt fylt en rad med havregrynsposer langs veien fra Nordre Follo til Dovre, eller den kunne gitt alle innbyggere i Norge havregrøt til frokost, lunsj og middag en dag i året. Fordelt på de 60 000 innbyggerne i  Nordre Follo, ville det holde til havregrøt til frokost alle hverdager – som er en sunn vane. Norge er totalt sett selvforsynt med mathavre.

Havren fra Nordre Follo blir brukt til produksjon av havregryn og havremel hos i Moss og Skien, og en god del blir også til kraftfôr til norske husdyr på Felleskjøpets anlegg på Kambo. Rett nord for Nordre Follo finner vi Baker Nordby på Hauketo, som baker gode og næringsrike brød med mye havre og lang gjæringstid. Åsmund Bjørnstad har med et havrespeltbrød fra Baker Nordby og også lokalbakte havrebrød fra Sentrum bakeri på Kolbotn til ordfører Hanne Opdan.

- Havre er Norges mest brukte matkorn etter hvete, forbruket har økt hvert år i lang tid, og en gjennomsnittsnordmann spiser 7,5 kg havre i løpet av året. Havre er rimelig og godt, og den er i tillegg gunstig for å regulere både kolesterol og blodsukker, sier Bjørnstad, som også har en utfordring til ordføreren:

- Nordre Follo burde hatt flere næringsmiddelbedrifter som kunne produsert gode og verdifulle produkter av den fine havren som dyrkes i kommunen. Hva med havremelk, et middagsprodukt basert på havre og åkerbønner eller havresåpe og havrekrem til utvortes bruk?

Store utviklingsmuligheter

- Havre har store utviklingsmuligheter som råstoff både til mat og kosmetikk. Vi har samlet store aktører fra dagligvarebransjen, næringsaktører og forskningsinstitusjoner, og vi satser på å bidra til grønn omstilling, sier Per Christian Rålm, som er sekretariatsleder for Partnerskapet for norsk matkorn og proteinvekster og bosatt i Nordre Follo.

Rett sør for kommunegrensa mot Ås finner vi Felleskjøpets såvarefabrikk på Holstad, som renser og varmebehandler såkorn av havre til hele landet i en ny kjemikaliefri prosess, og på Ås finner vi flere forskningsmiljøer som jobber for økt bruk og utviklingsmuligheter for norsk havre. Så Nordre Follo ligger midt i smørøyet i havregrøten, for å si det bokstavelig.

For presse:
Kontaktpersoner:

• Åsmund Bjørnstad, leder i Norsk Havreforening, 481 80 054
  • Per Christian Rålm, Seniorrådgiver hos Felleskjøpet Agri, 917 28 038

Prisutdeler Åsmund Bjørnstad overrakte også et eksemplar av  Kornboka, boka han utga i ifjor om brødets og ølets historie. Havrebrød fra lokale bakere var også med under prisutdelingen.
Prisutdeler Åsmund Bjørnstad overrakte også et eksemplar av Kornboka, boka han utga i ifjor om brødets og ølets historie. Havrebrød fra lokale bakere var også med under prisutdelingen.

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.

Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.