Havbruksstrategien glemmer fiskevelferd

Dyrevernalliansen kritiserer regjeringen for manglende handlekraft i forhold til de store utfordringene med dårlig dyrevelferd i fiskeoppdrettet.

Fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) la i dag frem ny havbruksstrategi. Dyrevernalliansen reagerer sterkt på at strategien mangler handlekraft i forhold til fiskevelferd.

– Dyrevelferd må innføres som indikator i trafikklysordningen, slik at fiskeoppdrettsanleggene bare får lov til å øke produksjonen hvis grunnleggende hensyn til fiskevelferden ivaretas, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Kleveland poengterer at dødeligheten for laks i både sjøfasen og settefiskfasen er svært høy, og viser til at Veterinærinstiuttet i Fiskehelserapporten anslår 50 millioner døde fisk i norske oppdrettsanlegg i 2020 bare i sjøfasen, og i tillegg dør et tilsvarende antall i hver av kategoriene settefisk og rensefisk.

Dyrevernalliansen etterlyser også oppdatering av tiltakene mot lakselus.

– Avlusing ved hjelp av lakselus og termisk avlusing er dyremishandling av verste sort og må forbys, sier Kleveland.

Hun betegner havbruksstrategien som "bare tåkeprat om dyrevelferd".

KONTAKTINFO

Kommunikasjonsleder Live Kleveland, mob 90 68 57 38

Bilde (krediteres Ihne Pedersen/Dyrevernalliansen, kan brukes fritt):

Live Kleveland, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/50623405318/

22 20 16 50http://www.dyrevern.no

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dyrevernalliansen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Feigt av regjeringen å droppe redusert kjøttkonsum8.1.2021 13:16:15 CET | Pressemelding

Klimakur viser at redusert konsum av kjøtt er et billig og svært effektivt tiltak for å få ned utslipp, og i tillegg har det positiv betydning for dyrevelferd og helse. Likevel vil ikke regjeringen gå inn for å redusere kjøttforbruket i den nye klimaplanen. – Feigt og tannløst av regjeringen å droppe moderat redusert kjøttkonsum bare for å unngå bråk med landbruksorganisasjonene, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland.