Håvard Wiik ny avdelingsleder for brukeropplevelse og digitale flater i Computas

Håvard Wiik er ny avdelingsleder for brukeropplevelse og digitale flater i Computas. Han kommer fra stillingen som prosjekt- og utviklingssjef i Lillestrøm kommune og har bred erfaring fra virksomheter som Skedsmo kommune og Bouvet.

Wiik har sin utdannelse fra Universitetet i Oslo (UiO). Fra tidligere har han betydelig erfaring med utvikling av digitale innbyggertjenester, samt brukervennlige og effektive fagapplikasjoner.

- Computas er et selskap som er mest kjent for teknologi og IT-utvikling. Mitt mål er at vi skal bli minst like kjent for vår designkompetanse, sier Computas sin nye avdelingsleder.

Brukeropplevelse og brukerorientert tenkning har de siste årene fått stor oppmerksomhet i utviklingen av digitale løsninger.

- Dessverre er det fortsatt slik at brukeropplevelse er et “buzzord” uten tydelig substans, og da blir det gjerne en salderingspost i prosjektene. Computas er et selskap som har tatt fagområdet på alvor gjennom flere år og bygd opp solid kompetanse på brukeropplevelse, sier han.

Fokus på design og brukeropplevelse

Avdelingen Brukeropplevelse og digitale flater består i dag av 31 ansatte som jobber med alt fra design til mobilutvikling. Wiik gleder seg veldig til å ta fatt på oppgaven.

- Computas leverer brukeropplevelse av høy klasse. Mitt mål er at vi skal fortsette å skape en tydelig verdi for kundene våre. Å gjøre det sammen med flinke folk som setter skaperglede og samarbeid i fokus, er et privilegium, sier Wiik.

Når jeg går inn i en lederrolle, har det også vært avgjørende for meg at jeg deler selskapets verdisyn, sier Wiik og refererer til et sterkt fagmiljø med brukernytte i fokus.

Administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen, er svært fornøyd med ansettelsen av Wiik.

- Håvards brede erfaring og forståelse for det tverrfaglige gjør ham veldig godt egnet for å lede vårt sterke fagmiljø på dette området, sier Eilertsen.

Ram Yoga styrker rådgivningsteamet i  Computas

Håvard Wiik overtar rollen etter Ram Yoga. Yoga har i tillegg til å lede avdelingen de siste par årene, vært en aktiv foredragsholder og rådgiver hos Computas’ kunder. Nå ønsker han å gjøre dette på fulltid og går inn i rådgivningsenheten i Computas.

- Ram er høyt verdsatt som rådgiver hos våre kunder, og både vi og han har ønsket at han kunne bruke mer tid hos kundene. Med sin kompetanse vil han dessuten styrke vårt stadig mer etterspurte team av rådgivere, sier Eilertsen.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter. Selskapet er Google Cloud Premier Partner med Europas største Google Cloud-sertifiserte miljø, Atlassian Gold Partner og Microsoft Gold Partner.

Følg saker fra Computas

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Computas på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Computas

Engasjement i debatt om etikk og kunstig intelligens under Arendalsuka15.8.2019 12:54:32 CESTPressemelding

Det var høyt engasjement i debatten om det etiske perspektivet i bruk av kunstig intelligens. Debatten ble arrangert av IKT-Norge og Computas under Arendalsuka torsdag. I tillegg til Stortingsrepresentanter fra Høyre og Arbeiderpartiet, deltok UDI-direktør Frode Forfang. IT-bransjen var representert med teknologidirektør i Microsoft Norge, Shahzad Rana, og fagdirektør i Computas, Morten Forfang.