Harald A. Møller AS styrket i troen på 2025-målet

Harald A. Møller AS forventer et totalmarked i Norge på 150.000 nye personbiler i 2020. Rekken av nye elbiler bidrar til at Norges største bilimportør er styrket i troen på nullutslippsvisjonen for 2025.
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller AS

På et pressearrangement om bilmarkedet oppsummerte lederne i Harald A. Møller AS året så langt. I tillegg delte de sine prognoser og lanseringsplaner for 2020, hvor elektrifiseringen av bilmarkedet skyter ytterligere fart. Harald A. Møller AS forventer en elbilandel på 60 prosent i 2020. I selskapets mer langsiktige prognose er denne andelen 100 prosent i 2025.

2019 blir et godt år for Harald A. Møller AS samlet sett. Det har vært et spennende og utfordrende år med planleggingen og innfasingen av alle de nye elbilmodellene som våre merker lanserer i 2020, uttalte Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Vår partner Volkswagen Group er for fullt i gang med tidenes største elbiloffensiv, som vil komme alle våre merker til gode. Vi skal være en sterk bidragsyter til norske myndigheters mål om at alle nye biler som selges i 2025 skal være utslippsfrie. 2025-målet er godt innenfor rekkevidde, sier Hekneby.

Samtidig legger han til: Elbil-incentivene er fortsatt avgjørende, i tillegg til at ladeinfrastrukturen er en nøkkel for å nå dette målet, særlig nå som familiebilene kommer for fullt.

Bilens rolle i utformingen av fremtidens transport- og mobilitetsløsninger var også et tema som ble løftet frem på arrangementet. Regjeringen oppnevnte sommeren 2018 et uavhengig ekspertpanel som skulle vurdere den videre planleggingen av infrastruktur i sammenheng med den raske teknologiutviklingen. Regjerningens ekspertpanel understreker viktigheten av at dette perspektivet blir førende for planleggingen av fremtidig infrastruktur knyttet til transport og mobilitet. Vi ser på nært hold den rivende utviklingen innen batteri- og nullutslippsteknologi. Bilen blir en viktig del av fremtidens mobilitets- og transportløsninger, også forsterket av digitaliseringen og utviklingen av selvkjørende teknologi, sier Hekneby.

Harald A. Møller AS tror på et totalmarked på 150.000 personbiler i 2020, og et totalmarked for nyttekjøretøy under 3,5 tonn på 36.500 biler. Merkene Harald A. Møller AS representerer, Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, SEAT, ŠKODA og Audi, skal ta en stor andel i dette markedet også i 2020.

Volkswagen har vært Norges mest kjøpte bilmerke ni år på rad, og vi har alltid med oss ambisjonen om å bli nummer én, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen. 2020 blir et særdeles spennende år for oss, ikke minst med introduksjonen av den nye helelektriske Volkswagen ID.3 1ST, og senere på året en ID.-SUV. ID.3 1ST markerer starten på en ny elektrisk modelloffensiv som blir en milepæl i Volkswagens historie. Volkswagen e-up! Range lanseres i starten av 2020. Åttende generasjon av ikonet Golf kommer til våren, og også Tiguan introduseres i oppdatert versjon, sier Edvardsen-Eibak om 2020. Volkswagen har et mål om å utlevere hele 25.000 biler i 2020.

Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy har levert svært gode resultater i 2019, tross overgangen til den nye målesyklusen WLTP. Vi er stolte og ydmyke over å bli nummer én i markedet i 2019, for 15. år på rad, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy. 2020 blir et begivenhetsrikt år med blant annet nye T6.1 og med ny prisposisjon for e-Crafter. I tillegg planlegger vi å lansere ABT -Caddy og ABT e-Transporter, sier Wirak. - Vi skal fortsatt være Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og vi vil på sikt kunne levere på denne målsetningen også med elektriske nyttekjøretøy, sier han. Wirak og Volkswagen Nyttekjøretøy forventer å utlevere 12.000 kjøretøy i 2020.

SEAT

SEAT er det raskest voksende bilmerket i Europa, og det raskest voksende merket i Volkswagen Group. Siden etableringen av SEAT i Norge i 2018 har vi utviklet og testet ut en rendyrket e-handelsplattform. I tillegg til kjøpsløsningen utfordrer vi også de tradisjonelle måtene å både utlevere, eie, bruke og dele biler, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT. Vi opplever en sterk vekst og skal fortsette å utforske nye muligheter som bilabonnementsløsningen SEAT Frii. Det er spennende å se for seg Frii i sammenheng med nye og fullelektriske SEAT el-Born som lanseres i 2020, sier Ågotnes. SEAT Norge forventer å utlevere over 1000 biler i 2020.

ŠKODA

Vi opplever god vekst i markedet for bensin- og dieselbiler, også takket være en sterk innsats fra forhandlerapparatet vårt i tillegg til at vi har bilmodeller som treffer markedet godt. Nå skal vi begynne å ta andeler også i markedet for elektriske biler og ladbare hybrider, hvor høydepunktet blir vår fullelektriske familie-SUV, sa Thomas Meiner, direktør for ŠKODA. ŠKODA forventer å utlevere 8.900 biler i det norske markedet i 2020.

AUDI

Vi er stolte av den suksessen vi har hatt med Audi e-tron i 2019. Nå gleder vi oss til et nytt år hvor vi kan tilby hele fire e-tron-varianter, i tillegg til en historisk satsning på S- og RS-modeller. 2020 har potensial til å bli tidenes beste år for Audi i Norge, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge. Audi Norge forventer å utlevere over 10.000 biler i det norske markedet i 2020. S

SERVICEMARKEDET

For servicemarkedet i Harald A. Møllers AS er kundetilfredshet utgangspunktet for målsetningen inn i 2020. I tillegg skal vi legge til rette for mest mulig tilfredse forhandlerne og økt lønnsomhet, sier Tom Nordby, direktør servicemarked i Harald A. Møller AS. Produktivitet er nøkkelen til alt, og vi jobber kontinuerlig med å utvikle og forbedre våre tjenester for å posisjonere oss i overgangen til et elektrisk bilmarked, som i seg selv innebærer en stor og spennende omstilling for oss, sier Nordby.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller AS
Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen
Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy
Elin Rosnes Sinervo, direktør Audi
Thomas Meiner, direktør SKODA
Ole Kristian Ågotnes, direktør SEAT
Tom Chr. Nordby, direktør Servicemarked

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.