Håpløst budsjett for studentene

Tekna-Student er skuffet over at regjeringen ikke øker studiestøtten i Revidert nasjonalbudsjett (RNB). – Regjeringen er i ferd med å begrave heltidsstudenten, sier leder av Tekna Student, Marcus Steen Nitschke.

Håpløst studentbudsjett, sier en bekymret studentleder i Tekna

Studentlederen er svært skuffet over at regjeringen ikke valgte å bruke RNB til å løfte studentøkonomien. Han påpeker at studiestøtten over lang tid ikke er prisjustert tilsvarende prisstigning, og at studentene stadig får trangere kår.

- Dette er håpløst. Dagens studiestøtte er ikke til å leve av, og de fleste studenter må enten jobbe mye ved siden av studiene eller få hjelp hjemmefra. Det er hverken bra for oss eller samfunnet, sier studentlederen.

Han er bekymret for at dagens økonomiske situasjon også er med på å skape et klasseskille blant studentene.

- Svært mange studenter er avhengig av jevnlig støtte fra foreldre for å klare seg økonomisk. Studenter uten mulighet for hjelp hjemmefra risikerer å bli skviset ut av utdanningssystemet. Det blir galt dersom foreldrenes lommebok skal avgjøre om vi kan studere eller ikke, sier Nitschke

Studiestøtten slukes av husleie

Tekna Student utførte nylig en undersøkelse blant sine studenter, Denne viste at hele 78 prosent av studentene bruker over halvparten av studiestøtten til husleie. 4 av 10 sier at de sliter med å få endene til å møtes økonomisk, og 54 prosent er avhengig av en deltidsjobb for å klare seg økonomisk. 35 prosent av studentene sier at de er avhengig av jevnlig støtte fra foreldre for å klare seg økonomisk.

- Regjeringen er i ferd med å begrave heltidsstudenten.Når de fleste bruker over 50 prosent av studiestøtten til husleie, sier det seg selv at det er nesten umulig å være heltidsstudent, sier Marcus Steen Nitschke.

Han håper nå SV vil lege press på regjeringen, slik at nye bevilgninger likevel kan sikres når det reviderte budsjettet skal vedtas i Stortinget.

Håpløst studentbudsjett, sier en bekymret studentleder i Tekna

Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap. Våre 90 000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi. Tekna er den største masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.