Han skal lede digitaliseringen av Norges største fotosamling

NTB ansetter Kjetil Hasselgård som prosjektleder for digitaliseringen av de historiske fotoarkivene til NTB, VG, Aftenposten og Aktuell. Det er Norges største fotosamling med ca. 25 millioner bilder som dokumenterer norsk historie.
– Nå kan endelig hundre år med visuell historie digitaliseres og tilgjengeliggjøres, forteller Kjetil Hasselgård, nyansatt prosjektleder i NTB. Den enorme fotosamlingen dokumenterer nyhetshendelser, dagligliv, sport, politikk, kulturliv, kongelige og livet i Norge under andre verdenskrig. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Jeg gleder meg til å børste støv av det visuelle gullet og de glemte historiene som ligger i arkivet, sier Hasselgård.

100 år med pressebilder skal digitaliseres

Digitaliseringen av bildene er en forutsetning for å kunne tilgjengeliggjøre 100 år med pressebilder for publikum og bevare dem for ettertiden. Dette vil være nyttig for medier, skoleverk, elever, forfattere, forskere og samfunnet for øvrig.

– Med Kjetil Hasselgård som prosjektleder går startskuddet for det enorme arbeidet det er å digitalisere de historiske bildearkivene våre, sier bildebyråsjef Joakim Nilsson i NTB.

– Prosjektet er viktig for å bevare og løfte fram de unike bildene og historiene som nå ligger gjemt i skuffer og skap. Vi er veldig fornøyd med å ha Hasselgård på plass, fortsetter Nilsson.

– Nå kan endelig det gamle arkivet digitaliseres og tilgjengeliggjøres i NTBs bildeportal. Samtidig kommer det allmennheten til gode gjennom samarbeidet vårt med Nasjonalbiblioteket. Jeg ser fram til å jobbe sammen med våre kunnskapsrike arkivarer og å etablere en effektiv produksjonslinje i samarbeid med Nasjonalbiblioteket, sier Hasselgård.

Kjetil Hasselgård har bred bakgrunn innenfor prosjektledelse, fotografi og kommunikasjon. Han kommer fra stillingen som kommunikasjonsrådgiver i Syklistenes landsforening og har tidligere arbeidet med internasjonale prosjekter i Myanmar og som selvstendig fotograf. Hasselgård har også jobbet med visuell rådgiving og som fotolærer ved Norges Kreative Fagskole, i dag Høyskolen Kristiania.

Fakta om fotosamlingen

• Norges største fotosamling med ca. 25 millioner bilder.
  • Består av de historiske fotoarkivene til NTB, Aftenposten, VG og Aktuell.
  • Arkivene dokumenterer over 100 år med norsk pressehistorie – fram til slutten av 1990-tallet.
  • Bildene viser nyhetshendelser, dagligliv, sport, politikk, kulturliv, kongelige og en omfattende dekning av livet i Norge under andre verdenskrig.
  • Digitaliseringen er et samarbeidsprosjekt med Nasjonalbiblioteket. Sparebankstiftelsen og Blommenholm Industrier bidrar med finansiering.
  • Du vil finne bildene i NTBs bildeportal – etter hvert som de digitaliseres.
  • De eldste bildene er fra slutten av 1800-tallet og vil gradvis brytes ned.
  • Samlingen består av glassplater, dias, negativer og papirkopier.
  • Arkivarene som kjenner, jobber med og aktivt forvalter samlingen, går om få år av med pensjon.
  • Det haster å få digitalisert samlingene slik at de unike bildene blir tilgjengelige for publikum og ikke går tapt for ettertiden.

Historisk stort digitaliseringsprosjekt
NTB har tatt initiativ til å digitalisere 25 millioner bilder tatt av norske fotografer gjennom over hundre år.

Les hele pressemeldingen her

Skippergata 24 (Pressens hus)

22 00 32 00https://www.ntb.no