Han er Norges fremste vekstskaper i 2020

Henrik Badin i Vow gikk helt til topps i «EY Entrepreneur Of The Year 2020» tirsdag ettermiddag. Tibber gikk av med seieren i kategorien «Scale-up» og Support Service Partner i kategorien «Young». I tillegg ble «EY Family Business Award of Excellence 2020» tildelt næringsmiddelkonsernet Agra og Knut K. Heje.
Vinner av EY Entrepreneur Of The Year Henrik Badin i Vow.

- Vi gratulerer Vow med hovedprisen, og Tibber, Support Service Partner og Agra med de andre prisene. Vi vil også gratulere alle de andre vekstskaperne som kom helt til finalen. Dette er vel fortjent, og det svært gledelig for oss å gjøre stas på Norges fremste vekstskapere foran deres ansatte, familier, kunder og alle andre, sier Ina K. Rosenberg, ansvarlig partner for programmet i Norge.

Av 3900 kandidater som oppfylte kriteriene om over 20 ansatte, 20 millioner kroner i omsetning og 20 prosent vekst de siste to årene stod det 12 kandidater igjen i finalen.

- Jeg opplever det som svært viktig og verdifullt at EY gjennom disse kåringene fremhever vektskapere her til lands. EY fortjener takk og juryen skal ha takk. Dette er en pris som jeg føler jeg deler med alle mine kolleger i Vow, med våre kunder som vil ha vår hjelp til å bli mer klima- og miljøvennlige, og til våre aksjonærer og andre som støtter opp om vår virksomhet, sier vinner av EY Entrepreneur Of The Year Henrik Badin.

Les mer om Vow og de andre finalistene her

Tidspunktet for å verdsette vekstskapere har aldri vært viktigere ifølge lederen av den uavhengige juryen, Hans-Petter Mellerud i Zalaris.

-  Hvis det er ett år av alle hvor vi virkelig burde sette pris på de som starter sine egne virksomheter og står det løpet gjennom, så er det i 2020. Det er også et år hvor alle som driver sin egen virksomhet har fått mulighet til å vise hva agilitet og endringsvilje betyr, samt å se muligheter i motgang, sier Mellerud.

Vedlegg:

Jurybegrunnelser og beskrivelse av vinnere

Henrik Badin - Vow ASA -
Vinner av EY Entrepreneur Of The Year
Vinneren har omgjort visjoner og personlig engasjement til en innovativ virksomhet med bred internasjonal tilstedeværelse. Med sine verdensledende miljøteknologiske løsninger bidrar de sterkt til det grønne skiftet gjennom økt materialgjenvinning og redusert forurensning. Vinneren viser god evne til å være i forkant med ny teknologi, se nye muligheter for bruk av teknologien og samtidig posisjonere virksomheten for videre vekst.

Om Vow ASA
Miljøteknologiselskapet Vow med Henrik Badin i spissen utvikler og leverer verdensledende teknologi som forhindrer forurensing, gjenvinner verdifulle ressurser, og omdanner avfall til klimanøytral energi. Selskapet, som allerede har en ledende posisjon innen cruise, ekspanderer nå mot flere landbaserte markeder for materialgjenvinning og industriell avkarbonisering.

Ghazi Jezdin og Patrick Solrunarson - Support Service Partner AS - Vinner i kategorien Young
EY Entrepreneur Of The Year kategori Young skal fremheve vekstskapere under 35 år som har utmerket seg gjennom etablering av nyskapende virksomhet, eller gjennom sitt virke har utmerket seg med godt lederskap.

Årets Young-vinner evner med positivitet og pågangsmot å se nye muligheter i et marked med stor konkurranse og etablerte aktører. Vinneren har med sterkt pågangsmot, gründerånd og ved å sette menneskene i sentrum skapt et visjonært og verdibasert selskap i god vekst.

Om Support Service Partner AS
Support Service Partner ble startet for åtte år siden av gründer-duo Ghazi Khder Jezdin og Patrick Solrunarson med kun en bøtte, en mopp og med kontor på gutterommet. Siden den gang har selskapet vokst til over 250 ansatte og tilbyr tjenester innen rengjøring, kantinedrift og gulvmatter. De to 25 år gamle gründerne har med en filosofi om å sette mennesket i sentrum og å gi alle en sjanse, oppnådd stor suksess.

Edgeir Vårdal Aksnes - Tibber AS – Vinner i kategorien Scale-up
Vinneren omgjør nyskapende visjoner og ideer til business. Med utgangspunkt i Førde har vinneren gjennom annerledes tenkning kombinert med stort pågangsmot evnet å skape og bygge en innovativ aktør som er i god vekst - i et tradisjonelt marked. Med tydelige mål om å bidra til redusert global oppvarming er de en pådriver for å hjelpe forbrukere med å senke energiforbruket og benytte fornybare energikilder.

Om Tibber AS
Som medgründer hadde Edgeir Vårdal Aksnes et ønske om å revolusjonere energibransjen da han etablerte Tibber i 2015. Tibber er et digitalt strømselskap, som kun benytter produsenter av fornybar strøm, der kundene får digital strømpris i tillegg til analyser av og verktøy for å styre eget strømforbruk og utstyr i hjemmet – alt samlet i én app.

Knut K. Heje – Agra - EY Family Business Award of Excellence 2020
Vinner av årets EY Family Business Award of Excellence er et innovativt skandinavisk merkevarekonsern som har utpreget seg som et fokusert næringsmiddel- og ernæringskonsern med sterke merkenavn i alle de skandinaviske landene. Mange av produktene har sin opprinnelse fra lokale tradisjonsrike familiebedrifter og merkenavn, og er gjennom vektlegging på innovasjon og kundefokus i produktutvikling utviklet videre i tråd fremtidens krav.

Konsernet viser vekst og fremstår med god soliditet og positive økonomiske resultatet i et markedssegment preget av konkurranse og sterke konstellasjoner på kundesiden. Familien har - i motsetning til det vi ser er tilfelle for mange andre familieeide selskaper – investert ytterligere i virksomheten ved å kjøpe ut en internasjonal industriell deleier og er i dag heleid av familien.

Familien utøver et aktivt eierskap og har de senere år gjennomført et vellykket lederskifte til 5. generasjon, hvor dagens konsernsjef fremstår med fremtidsrettet med en verdifull ekstern karriere og utdannelse i tillegg til verdifull erfaring fra familiebedriften operasjonelle virksomhet. Juryen trekker også frem konsernets engasjement for samfunnsansvar og filantropi, herunder konsernets vektlegging av FNs bærekraftmål i sine strategiske satsninger.

Om Agra
Agra er et av Skandinavias største merkevarebaserte næringsmiddelkonsern med selskaper lokalisert i Norge, Sverige og Danmark. Agra er et norsk familieeid konsern og ble startet av Knut K Heje i 1885. I dag ledes selskapet av femtegenerasjons Heje, Knut K. Heje.

Ved spørsmål om arrangementet, kontakt:
Ina Rosenberg på e-post: ina.rosenberg@no.ey.com

For pressehenvendelser, kontakt:
Kommunikasjonssjef Frithjov Nerby, mobil: 995 19 056 eller e-post: frithjov.angel.nerby@no.ey.com

Vinner av EY Entrepreneur Of The Year Henrik Badin i Vow.
Vinner i kategorien Young, Ghazi Jezdin og Patrick Solrunarson i Support Service Partner AS.
Vinner i kategorien Scale-up, Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber AS.
Vinner av EY Family Business Award of Excellence 2020, Knut K. Heje i Agra.
Ansvarlig partner for EY Entrepreneur Of The Year-programmet i Norge, Ina Rosenberg.
Leder av den uavhengige juryen, Hans-Petter Mellerud i Zalaris.

Følg pressemeldinger fra EY

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EY