Gustav Iden viste seg som en ekte Ironman

«Gustav, you are an Ironman» ropte speakeren i det Gustav Iden passerte målstreken i sin debut på fulldistanse Ironman i Florida på lørdag kveld. Ikke bare vant han. Det var raskeste debuttid noensinne.
Gustav Iden på trening i USA før Ironman i Florida. Foto: Mikal Iden

Debutrekord

7 timer 42 minutter og 57 sekunder med svømming, sykling og løping. Det ble en suveren seier for Iden som vant med hele 6 minutter foran Lionel Sanders som fikk andreplassen.

Den tidligere rekorden var på 7.45.05 fra 2019 av Florian Angert fra Tyskland. Dette på tross at svømmingen ikke gikk veldig fort på grunn av tøffe forhold. Iden avsluttet med å løpe maraton på 2.34.51

Verdensmester

Tidligere i høst klarte Iden å forsvare sin verdensmestertittel på Ironman 70.3 (halvdistanse) fra 2019 i St.George, Utah. Dette er lengre distanser enn triatletene på landslaget normalt konkurrer i, som er sprint og olympisk distanse.

Egentlig skulle Iden debutere i Ironman California for 2 uker siden, men en storm satte en stopper for hele arrangementet. Ettersom forberedelsene allerede var gjort, så valgte han å teste formen i Florida.

Lotte Miller til topps i Portugal

I Quarteira, Portugal har damene kjørt Europa-cup i dag og på startstreken sto Lotte Miller og Stine Dale. Miller var suveren og vant med nesten ett minutt foran andreplassen. Og det på tross av en krasj på sykkel hvor hun tapte ca. 30 sekunder og kramper under løpingen.

Miller lå på tredjeplass opp fra vannet og bare syv sekunder bak førsteplassen. Det tok ikke lang tid på sykkel før hun lå helt i tet med en god luke ned til resten av feltet som kom jagende bakfra.

Flere norske triatleter i aksjon

På samme sted var det duket for VM for juniorer på lørdagen. Der kjørte Sebastian Wernersen som eneste norske utøver og klarte en solid 12.plass.

Sitater fra Ironman

Gustav Iden says there's more to come after Florida romp - Elite News - Tri247.com

Gustav Iden på trening i USA før Ironman i Florida. Foto: Mikal Iden
Lotte Miller vinner Europacup i Quarteira, Portugal. Foto: Sebastian Wernersen