Gundelach deler et ekko fra fortiden

Fredag 22. oktober slipper den kritikerroste artisten Gundelach låten "Riverside" som han føler han endelig kan dele et tiår etter at han ble inspirert til å skrive den. «Riverside er som et ekko av et tidligere liv.» sier han selv.

Artwork "Riverside"

«Riverside handler å gå i flammene. Hva enn det måtte mene for deg.»

Artisten, låtskriveren og produsenten Gundelach blir gjerne omtalt som en introvert ekstrovert, et motvillig men naturlig midtpunkt eller indie-elektroens melankolske prins. Musikalsk balanserer han mellom et introvert mørke og det nesten lekende lyse.

«Jeg laget Riverside for 10 år siden. Da var livet mitt ganske annerledes. Jeg hadde akkurat kommet meg etter en ganske heavy depresjon, og gått rett inn i en ulykkelig forelskelse. Teksten You didn’t see how I went under I didn’t see how you were left above er en metafor for min mentale tilstand der og da. Og But I saw you by the riverside beskriver en slags møteplass hvor du kan observere den du elsker som ikke lenger elsker deg på avstand. I’m waiting for you to come over. You are waiting for me to let go.»

Dualiteten i Kai Gundelach gjenspeiles i det artisten Gundelach skaper; sensuelt suggererende, drømmende dansbar og fengende musikk som ikke bare er et lydlandskap, men en del av et helhetlig univers. Musikken er kritikerrost og prisnominert, og unike liveopptredener – opplevelser – har gitt ham engasjerte fans over hele verden.

«Låten har liksom aldri passet inn i prosjektene mine tidligere. Nå føltes det rett, og den har funnet sin plass i albumkonseptet. Det var en morsom kreativ prosess å gjenopplive og gjenoppfinne den. Bandet mitt og jeg lekte oss med gamle vokalopptak og en Rhodes, så jeg har spilte inn mesteparten av elementene på nytt, men vokalen er den samme.»

Riverside er tilgjengelig fra og med fredag 22. oktober.

Gundelach er Kai Gundelach fra Oslo. Han har gitt ut EP’en «Gundelach» (2016), og albumene «Baltus» (2018) og «My Frail Body» (2020) tilstrålende kritikker i, og utenfor, Norge. Han mottok Spellemann-nominasjoner i kategoriene Mannlig Popsolist (2016), Produsent (2018) og Electronica (2020). Spotify valgte ham ut som et talent å følge med på, han har samarbeidet med artister som ARY og Aurora, og han har sementert et rykte som en formidabel liveartist med konserter og festivaler i hele Europa.

Artwork "Riverside"
Gundelach (c) Pål Ulvik Rokseth

Adele slipper albumet 3019.11.2021 12:30:00 CET | Pressemelding

30, det nye albumet fra den globale superstjernen Adele er nå ute overalt. Det etterlengtede albumet kommer i kjølvannet av singelen «Easy On Me», som har holdt førsteplassen på den amerikanske hitlisten Billboard Hot 100 siden den ble sluppet for fire uker siden. I Norge har den vært nummer en i tre av fire uker og har allerede streamet til gull. Sporet har slått streaming-, radio- og hitliste-rekorder verden over. Adele hadde også premiere på låtene «I Drink Wine», «Hold On» og «Love Is A Game» via TV-spesialen Adele One Night Only. TV-spesialen ble det mest sette underholdningsprogrammet i USA i år og trakk flere seere enn Oscar-utdelingen. I Norge kan man se det i sin helhet på NRK 1, fredag 26. november klokken 23:15. 30 har blitt utropt av kritikere som Adeles, til dags dato, beste album. Rolling Stone skriver «Adele has never sounded more ferocious» i deres 5-stjerners anmeldelse av platen. Videre forteller de at 30 er det beste Adele-albumet til nå. Variety sier seg enig og bes