Grorud flerbrukshus blir en samlende storstue i Oslo øst

– Et aktivt idrettstilbud der folk bor er utrolig viktig for barn og unge. Derfor er jeg glad for at vi nok en gang setter spaden i jorda for en ny idretts- og kulturarena i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap). Grorud flerbrukshus blir en storstue med et mangfold av aktiviteter.
Foto: Tove Lauluten

Det er Kultur- og idrettsbygg i Oslo kommune som har ansvar for å bygge det nye flerbrukshuset på Grorud i Oslo. Flerbrukshuset, som skal inneholde både flerbrukshall, klubbhus, kultursal og barnehage, er planlagt ferdig til sommeren 2020.

I dag markerte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen, byggestart ved å sette grabben i jorda fra en 25 tonns fossilfri gravemaskin.

– Ni av ti barn og unge er innom idrett, men flere faller fra i ungdomstida. Idrett er mer enn sport, det er folkehelse og forebygging. Grorud flerbrukshus blir et spesielt kjærkomment tilbud til barn og unge i bydelen, men også en samlende møteplass på tvers av generasjoner, sier Raymond Johansen.

Unikt aktivitets- og friluftsområde

Grorud flerbrukshus får en sentral plassering på Grorud mellom Groruddammen og Grorud skole, i nær forbindelse til de eksisterende fotballbanene i området.

– Oslo mangler over 500 idrettsanlegg for å komme opp på gjennomsnitt i landet, det er et enormt etterslep som rammer barn og unge. Siden vi overtok i 2015 har vi fått til et taktskifte for idretten, og nå setter vi ny rekord i investeringer med 6.2 milliarder kroner som vi skal bruke på anlegg bare de neste fire årene, sier Rina Mariann Hansen.

Huset skal ha et bruksareal på rundt 4 600 kvadratmeter, og vil i den østre delen inneholde klubbhus for Grorud IL med tilhørende fire garderober og kontorer. I byggets midtre del kommer en flerbrukshall med størrelse som en håndballbane. I tilknytning til hallen blir det seks garderober, og tribune med plass til 150 personer. I byggets vestre del blir det plass til en barnehage med seks avdelinger, og med muligheter for å kunne utvide til åtte avdelinger. Barnehagen, som går over to etasjer, får heis og intern forbindelse til flerbrukshallen.

I tillegg skal bygget huse en kultursal på rundt 130 kvadratmeter samt en treningssal for taekwondo på rundt 120 kvadratmeter. I området utenfor er det planlagt et aktivitetsområde som blant annet skal inneholde skateelementer, buldrevegg, utendørs apparater for styrketrening samt sittebenker og beplantning. Det utendørs aktivitetsområdet vil strekke seg som en akse mellom Grorud skole og Groruddammen.

– Det blir et flott og allsidig hus. Ikke minst får vi sluttført en idrettspark, som sammen med den allerede anlagte Grorudparken og Lillomarka arena, vil utgjøre et unikt aktivitets- og friluftsområde i Oslo, sier byråd for kultur, idrett og frivillighet, Rina Mariann Hansen.

– Vi er allerede i gang med å grave ut tomta, og planlegger å starte opp betongarbeidene i løpet av våren. Går alt etter planen, har vi tett bygg før jul 2019, sier Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Godt integrert glødelampe

Det er lagt vekt på at det nye flerbrukshuset på Grorud skal gli godt inn i lokalmiljøet. Bygningen ligger delvis nedsenket i terrenget. Den får et grønt saltak dekket av sedumplanter for på best mulig måte å integreres i eksisterende bebyggelse og grønnstruktur.

Grorud flerbrukshus blir kledd med glasspaneler over mørke grå fibersementplater. Glasspanelene har integrert ledbelysning. Glasspanelene løper helt eller delvis foran vinduene.

– Denne variasjonen skal sikre gode dagslysforhold samtidig som den skaper en gradering av innsyn inn i bygget. Om kvelden og i den mørke vinterperioden vil den integrerte belysningseffekten gjøre at flerbrukshuset fremstår som en glødelampe som sprer lys til aktivitetsområdet utenfor. Dette bidrar til å skape trygg ferdsel gjennom aktivitetsaksen, forteller Eli Grimsby.

Høye miljøambisjoner

Grorud flerbrukshus bygges som passivhus, og som andre byggeprosjekter i Kultur- og idrettsbygg, bygges også Grorud flerbrukshus fossilfritt. Det betyr at alle anleggsmaskiner på byggeplassen skal være elektriske eller gå på biodiesel. Det samme gjelder oppvarming og tørking av byggeplassen.

Samtidig utfordrer Kultur- og idrettsbygg løpende byggebransjens leverandører til å benytte fossilfri transport også til og fra anleggsområdet.

– Oslo kommune har høye miljøambisjoner, og som en av de største byggherrene i landet ønsker vi å bruke vår posisjon til å dra bransjen i en mer miljøvennlig retning. Vi er i gang med å oppgradere Oslo til en by med langt lavere klimagassutslipp, og er veldig fornøyd med det arbeidet som gjøres knyttet til bygg og anlegg i regi av Oslo kommune, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Link Arkitektur
  • Totalentreprenør: Håndverkskompaniet AS
  • Prosjekteringsgruppe: Multiconsult