Grønt lys for kamper i barne- og ungdomsfotballen fra 1. august

Det bekreftet kulturminister Abid Raja i ettermiddag.

Engasjementet i Fotball-Norge for å få gjenåpnet hele norsk breddefotball har vært enormt den siste tiden.

I ettermiddag ble fotballen delvis bønnhørt.

- Jeg er utrolig glad på vegne av klubbene og ikke minst hundretusener av barn og unge. Vi har vært sterkt bekymret for frafall og økonomi, og nå har vi endelig noe å se frem til etter sommerferien. Men det er viktig å presisere at dette «bare» er en viktig delseier. Fortsatt kan ikke A-lagene fra 2. divisjon kvinner og 3. divisjon menn spille kamper, og de som er over 20 år og ikke en del av toppfotballen kan heller ikke trene som normalt. De er det også utrolig mange av. Fellesskapet som fotballen representerer betyr også svært mye for dem, men de trenger å få trene som normalt å spille kamper for å holde motivasjonen oppe. Frafallsbekymringen i denne delen av fotballen er fortsatt like sterk, sier fotballpresident Terje Svendsen.

En gjenåpning av hele breddefotballen har åpenbart også en økonomisk side – som kan sikre godt aktivitet og gode felleskap for barn, ungdom og voksne også i årene som kommer.

- Vi er helt i sluttfasen med å utarbeide protokoller for gjenåpning av breddefotballen der hensyn til smittevern er godt ivaretatt. Norsk fotball har tatt ansvar for smittevern hele veien, og vi har apparatet og motivasjonen i klubbene som skal til for å følge protokollene lojalt opp i forbindelse med kamper og treninger også i voksenfotballen. Vi både tror og håper at myndigheten viser oss tillit og snarlig åpner opp for hele norsk fotball, når vi får presentert våre grundige og gjennomarbeidede protokoller for dem i nær fremtid, sier Svendsen.

Informasjon om ekstraordinært forbundsting17.6.2021 13:02:40 CEST | Pressemelding

Det ekstraordinære forbundstinget søndag 20. juni organiseres som et heldigitalt arrangement, uten publikum. Media kan følge tingforhandlingene direkte på NFF TV. Sendingen er åpen for alle, og tinget starter kl 12:00. Se program og mer informasjon om det ekstraordinære tinget her NFF inviterer til en digital pressekonferanse i etterkant av tinget. Link til pressekonferansen sendes ut i forkant. Endelig klokkeslett for pressekonferansen vil bli bestemt ut ifra tingforhandlingenes varighet, og vil bli informert om så fort det er klart. For påmelding til pressekonferanse, kontakt: Mari Stanisic Waagaard: msw@fotball.no

PRIV.RED: Invitasjon til landslagsuttak A-herrer21.5.2021 10:46:43 CEST | Pressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressekonferanse der landslagssjef Ståle Solbakken presenterer troppen til kampene mot Luxembourg 2. juni og Hellas 6. juni. Pressekonferansen holdes tirsdag 25. mai kl 11.00, og gjennomføres digitalt via Teams. Journalister som skal delta på pressekonferansen (vi presiserer at dette gjelder for presse som skal delta og eventuelt stille spørsmål, øvrige kan følge pressekonferansen via stream) kan melde seg på til msw@fotball.no senest 25. mai kl 10.00. Pressekonferansen vil sendes på NFF TV og Fotballandslagets Facebook-side. Streamen vil bli tilgjengelig for media, link til stream sendes ut i forkant av pressekonferansen.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p