Opplysningskontoret for frukt og grønt

Grønnsaken fra denne stokken er noe av det mest næringsrike du kan spise

Del

Mange får seg en aha-opplevelse når de ser hvordan de små kålhodene vokser. Rosenkål er i tillegg proppfull av næring og må for all del ikke kokes i hjel. Ingen liker ihjelkokt rosenkål, konstaterer ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).

Ser du hva som vokser på stokkene? Faktisk er det en av de mest næringsrike grønnsakene vi har.
Ser du hva som vokser på stokkene? Faktisk er det en av de mest næringsrike grønnsakene vi har.

— Rosenkålblir skikkelig god om du tilbereder den riktig og fortjener virkelig en renessanse, sier hun. 

En sjarmerende måte å vokse på 

— Jeg tror nok de færreste vet at det er slik rosenkål vokser. På en stokk vokser det om lag 60 -70 små kålhoder. Bladverket fjernes før hver og en stokk klippes med solide hagesakser. Stokkene høstes, og før rosenkålen skal sendes til butikken, kjøres hele stokken igjennom maskiner som løsner alle kålhodene,deretter sorteres og pakkes de, forteller ernæringsrådgiveren. 

Rosenkål kan høstes lenge etter frosten er satt inn, men de aller fleste har høstet rosenkålen fra jordene nå, slik at butikkene kan selge fersk rosenkål til høstens viltkjøttmiddager og julens mange middagsbord. 

— Men rosenkål kan brukes til mye mer og fortjener å bli satt på menyen litt oftere, mener ernæringsrådgiveren.  

Proppfull av næring - god mat for "snille” bakterier i tarmen 

Rosenkål fascinerer meg, grønnsaker generelt inneholder mye fiber, men rosenkål inneholder faktisk nesten dobbelt så mye som mange andre fiberrike grønnsaker, forteller ernæringsrådgiveren og forklarer videre;  

– Fiber fra grønnsaker kan virke prebiotisk ved å fungere som mat for “de snille” bakteriene i tarmen, noe som bidrar til en god sammensetning i tarmfloraen som i flere nyere studier har vist å være relatert til god helse generelt.  

Ernæringsrådgiveren forteller at den grønne fargen vitner om et høyt innhold av folat og at det er nesten dobbelt så mye vitamin C i rosenkål som i lik mengde appelsin. 

Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Vitamin C er en av immunforsvarets byggeklosser, i tillegg bidrar vitamin C å øke opptaket av jern fra andre matvarer. Rosenkål har også mye kalium, som bidrar til et normalt blodtrykk, forteller hun. 

Ingen liker ihjelkokt rosenkål 

Ernæringsrådiveren sier hun dessverre hører at mange sier de ikke liker rosenkål, hun er overbevist over at det skyldes tilberedningsmåten.  

– Ingen liker overkokt rosenkål. Tilbered den på nye og fristende måter. Men skal du koke den, pass på å ikke ha mer vann i kjelen enn du strengt tatt trenger. Rosenkålen skal så vidt kokes mør i lettsaltet vann i ca 5 minutter. Du kan også dampe dem, da bevarer du mer av næringsstoffene, sier hun. 

Sagen forteller at rosenkål både kan wokkes, stekes i pannen, bakes i ovn, og spises rå i salat. Hun forklarer at rosenkål har en har en litt bitter smak og at dette vitner om rosenkålens høye innhold av sunne plantestoffer, men anbefaler å kombinere den med noe som er litt søtt, som for eksempel honning, epler eller rosiner. Ernæringsrådgiverens favoritt er pannestekt eller ovnsbakt rosenkål; 

–  Lag et nytt snitt i stilkfestet, fjern eventuelt det ytterste bladet, del dem gjerne i to og stek dem i smør i en varm panne, med snittflaten ned. På slutten av steketiden har jeg over litt balsamico og flytende honning, enkelt og utrolig godt. Litt hakkede nøtter som topping gir i tillegg noe som er litt sprøtt, og det er godt, avslutter hun. 

De beste oppskriftene med rosenkål: 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ser du hva som vokser på stokkene? Faktisk er det en av de mest næringsrike grønnsakene vi har.
Ser du hva som vokser på stokkene? Faktisk er det en av de mest næringsrike grønnsakene vi har.
Last ned bilde
Ovnsbakt rosenkål
Ovnsbakt rosenkål
Last ned bilde
Rosenkålsalat med eple, mandler og granateple
Rosenkålsalat med eple, mandler og granateple
Last ned bilde
Lun rosenkålsalat
Lun rosenkålsalat
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom