Grønne fond på kjøpstoppen i Sbanken

Av alle fondskjøp utført av Sbanken-kunder i oktober var hele 76 prosent plassert i etisk merkede fond. 44 prosent av alle investeringer var i tillegg plassert i lavkarbon-merkede fond.
Magnus Selven, Spareøkonom i Sbanken.

- Våre kunder sine handlemønstre knyttet til fond gir i oktober-måned tydelige tegn på at de for alvor har innsett at det ikke behøver å være noen motsetning mellom profitt og etikk, slik vi over lenger tid har ønsket å få frem og vise til, sier Magnus Selven, Spareøkonom i Sbanken.

På Sbankens topp ti-liste over netto fondskjøp er hele fire fond etisk merkede, med Storebrand Fornybar Energi på topp. Sbanken merker sine etiske fond med enten to grønne blader, ett grønt blad eller ett gult blad, og av alle netto fondskjøp er tre fjerdedeler etisk merkede.

- Dette er positive tendenser som gjør meg glad å se. Vi innførte som første bank i Norge etisk merking allerede tilbake i 2010, og siden den tid har andelen grønne investeringer blant våre kunder stadig økt. Dette er på samme tid en generell tendens i markedet, men én som Sbanken-kundene går i bresjen for – med resultater, sier Selven.

Slår an med lavkarbon
I september lanserte Sbanken lavkarbon-merking av fond. Hele 44 prosent av Sbankens nettokjøp i oktober var i slike lavkarbonmerkede fond. Videre hadde 54 prosent av nettokjøpte fond to grønne blader, 9 prosent ett grønt blad og 13 prosent ett gult blad.

- Det ypperste innen grønn og etisk fondssparing i Sbanken er lavkarbonmerkede fond med to grønne blader. Av nettokjøpte fond i oktober gikk 31 prosent til slike fond, og det med avkastning, sier Selven, og legger til:

- Ekstra gledelig er det jo også at rundt 40 prosent av alle investeringer kommer som følger av spareavtaler våre kunder har opprettet. Av erfaring vet vi at dette er penger som gjerne blir i markedet over lenger tid.

Teknologi på salgstoppen
På listen over topp ti nettosolgte fond i oktober havner DNB Teknologi A på topp, tett etterfulgt av Odin Eiendom C og Skagen Kon-Tiki A.

- Salgslisten viser klare tegn på at det er en grønn trend i markedet, og at fond uten etisk merking er mindre populært enn tidligere. Det betyr ikke at fondene på salgslisten er uinteressante, men at kundefokus og konkurransebildet hele tiden utvikler seg. Eksempelvis har det de siste årene kommet frem flere teknologifond som har gjort det langt bedre enn eksempelvis DNB Teknologi, som tidligere har vært på kjøpstoppen. Kundene følger tydeligvis med og agerer deretter, avslutter Selven.

Topp 10 kjøpte fond i oktober (netto):

1. Storebrand Fornybar Energi
  2. KLP Aksje Global Indeks V
  3. MS INVF US Growth
  4. KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar
  5. KLP AksjeNorden Indeks
  6. BGF - Next Generation Technology
  7. DNB Miljøinvest A
  8. BNP PARIBAS ENERGY TRANSITION
  9. FIRST Norden Fokus
  10. Storebrand Global Solutions

Topp 10 solgte fond i oktober (netto):

1. DNB Teknologi A
  2. ODIN Eiendom C
  3. Skagen Kon-Tiki A
  4. DNB Health Care A
  5. Skagen Global A
  6. KLP Aksje Global Indeks IV
  7. Skagen Vekst A
  8. BlackRock World Gold
  9. FORTE Obligasjon
  10. Storebrand Global Multifactor

Magnus Selven, Spareøkonom i Sbanken.