Grønn Gjødsel AS vinner pris i Berlin

Grønn Gjødsel AS har gjort et miljøproblem til en viktig ressurs. I ettermiddag vant den grønne bedriften fra Rakkestad den nasjonale bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2019. Prisen ble delt ut av landbruks- og matminister Olaug Bollestad og direktør for bærekraft i Innovasjon Norge Inger Solberg, i forbindelse med Internationale Grüne Woche i Berlin.

Grønn Gjødsel er vinner av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2019. Fra venstre: Landbruks- og matminister Olaug Bollestad, Janet Narvestad i Grønn Gjødsel, Lars Riiser Evju og Inger Solberg, direktør bærekraft i Innovasjon Norge. Foto: Vidar Alfarnes

Østfoldsbedriften stikker med dette av med førstepremien på tilsammen 250 000 kroner. De to andre nominerte til årets bedriftsutviklingspris i landbruket er Buggegården i Vestfold og Ragnhild og Jonas Viken som driver gartneriet Viken Østre, matforedlingsselskapet Grønne Folk og helsetilbudet Level i Trøndelag.

Landbruks- og matminister Olaug Bollestad er imponert over vinneren fra Oslo Viken.

- Bedriftsutviklingsprisen i landbruket skal bidra til å synliggjøre den spennende utviklingen som skjer i norsk landbruk. Grønn Gjødsel er med på å løfte landbruket i en mer bærekraftig retning. Dette er i tråd med utviklingen vi ønsker i landbruket fremover, som både skal være miljøeffektiv og verdiskapende, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.

- Det var overraskende men utrolig morsomt for i Grønn Gjødsel å vinne denne prisen. Prisen er en anerkjennelse på at det vi gjør er riktig og at andre ser det. Prisen er en drivkraft i det videre arbeidet, sier Lars Riiser Evju, daglig leder i Grønn Gjødsel AS.

Landets eneste
Grønn Gjødsel drives av ekteparet Lars Riiser Evju og Janet Narvestad Evju, som startet sin virksomhet innenfor landbruket og fjørfeproduksjon. I 1985 startet bedriften med pelletert organisk gjødsel for å utnytte alle råvarene fra fjørfeproduksjonen. Siden da har bedriften utviklet seg til det som i dag kalles Grønn Gjødsel A/S. Her blir hønsegjødselen pelletert i eget fabrikklokale i Rakkestad. I år sluttfører bedriften sitt siste prosjekt hvor de benytter fiskeslam som råvare i pelletert gjødsel. Fiskeslam er utfordrende å bli kvitt for fiskeriindustrien, men med Grønn Gjødsel har slammet funnet veien til landbruket.

Imponerende vekst
- Grønn Gjødsel har vist vilje og evne til å stadig utvikle nye og bærekraftige gjødselprodukter basert på biologisk avfall. Vinneren har over tid vært markedsrettet og ambisiøs, og har skapt en spennende virksomhet med internasjonalt potensial, sier Inger Solberg, direktør for bærekraft i Innovasjon Norge

Grønn Gjødsel er blitt en viktig premissgiver og en drivkraft for utviklingen av økologisk landbruk i Norge. Bedriften har i dag kunder over hele Norge innenfor et bredt spekter av bransjer og har en sterk lønnsomhet og har skapt mange arbeidsplasser i hjembygda.

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i Innovasjon Norge

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen ble delt ut under Grüne Woche i Berlin i 16. januar 2019.

Kontaktperson hos vinneren:
Lars Riiser Evju
mobil: 924 85 000
e-post: lars@gronngjodsel.no

Årets vinnere sammen med de to andre nominerte bedriftene fra venstre, Grønn Gjødsel, Buggegården og Ragnhild og Jonas Viken. Sammen med landbruks- og matminister Olaug Bollestad og Inger Solberg i Innovasjon Norge. Foto: Vidar Alfarnes

Styrker satsing på bioøkonomi med ny handlingsplan10.2.2020 12:08:14 CETPressemelding

En ny rapport viser at Norge ligger i toppsjiktet i Europa for produktivitet og verdiskaping innen bioøkonomi. Rapporten som er skrevet av Nordisk institutt for studier av innovasjon (NIFU), ser på sysselsetting og verdiskaping innen ulike biobaserte næringer i Norge. Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva samler nå krefter for en mer koordinert og styrket satsing på bioøkonomi, og legger i dag frem en ny handlingsplan på området.

Invitasjon til pressefrokost 7.januar: Innovasjon Norges reiselivsfrokost3.1.2020 10:51:52 CETPresseinvitasjon

2019 har vært et begivenhetsrikt år for norsk reiselivsnæring, med flere hyggelige oppturer i besøkstall og en rekke utfordrende diskusjoner knyttet til bærekraft, flyskam og klimagassutslipp. Det er ingen grunn til å tro at 2020 blir noe mindre innholdsrikt. Vi i Innovasjon Norge inviterer deg til vår årlige pressefrokost, hvor vi skal presentere hva som har skjedd i året som har gått, men også ta en titt på prognoser og utsikter for reiselivsåret 2020.