Grete Herlofson blir ny generalsekretær i Redningsselskapet

Sentralstyret i Redningsselskapet har ansatt Grete Herlofson (52) som ny generalsekretær. Herlofson kommer fra stillingen som generalsekretær i Norske Kvinners Sanitetsforening.
Grete Herlofson er ansatt som ny generalsekretær i Redningsselskapet.

– Vi er svært fornøyd med at Grete Herlofson har takket ja til å lede Redningsselskapet. Hun har bred bakgrunn som samlende leder i store organisasjoner og har gjennom sitt lederskap oppnådd gode resultater, herunder med å motivere og utvikle frivilligheten. Dette har vært viktige faktorer i valget. Styret er trygge på at Herlofson har den kompetanse og bakgrunn som skal til for å styrke Redningsselskapet ytterligere, sier styreleder Jon Rysst.

Redningsselskapet er en frivillig humanitær medlemsorganisasjon som har til formål å redde liv, berge verdier og drive forebyggende arbeid for å trygge sikkerheten til sjøs. RS har 90 redningsfartøy fordelt på 53 stasjoner som strekker seg langs hele norskekysten, samt på Mjøsa og Femunden.

– Jeg ser fram til å bli en del av en av Norges viktigste beredskapsorganisasjoner, med et sterkt samfunnsoppdrag og en unik sammensetning av høyt kvalifiserte ansatte og frivillige som løser krevende oppdrag. I felleskap skal vi utvikle Redningsselskapet videre og jeg er stolt og glad over å ha fått muligheten, sier Grete Herlofson.

Grete Herlofson kommer fra stillingen som generalsekretær for Norske Kvinners Sanitetsforening, som ble tildelt DSBs samfunnsikkerhetspris i 2020, og Frivillighetsprisen i 2021. Hun har tidligere vært avdelingsdirektør og stedfortredende generalsekretær i Norges Røde Kors og har jobbet med både nasjonale og internasjonale spørsmål. Hun innehar flere styreverv i Hovedorganisasjonen Virke, Agenda Rådgivning, Oslo Krisesenter, Stiftelsen Amathea og FOKUS.

Hun har sin utdannelse fra Handelshøyskolen BI, og har gjennomført Forsvarets Høyskoles sjefskurs.

Herlofson tiltrer som generalsekretær i Redningsselskapet 1. august 2022.

Grete Herlofson er ansatt som ny generalsekretær i Redningsselskapet.
Grete Herlofson er ansatt som ny generalsekretær i Redningsselskapet. Hun tiltrer 1. august.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.