GRESS-gruppen AS

GRESS Gruppen velger Reitan Handel

GRESS Gruppen AS flytter innkjøpskontrakt for 3-4 milliarder fra Norgesgruppen til Reitan Handel.

Mer konkurranse: Administrerende direktør i GRESS Gruppen, Tor Tennvassås, mener avtalen med Reitan vil gi økt konkurranse i storhusholdningsmarkedet. (Foto: Peder Klingwall)

Oslo, 7. juli 2021: GRESS Gruppen AS skriver historisk grossistavtale med Reitan Handel. Avtalen har en estimert verdi på 3-4 mrd. over fem år. På vegne av medlemmer som Scandic, Radisson, Compass Group, Hurtigruten, Gate Gourmet, Torghatten, Olden Fjordhotel, O’Learys og Norlandia Hotel Group forhandler GRESS Gruppen frem innkjøpsavtaler på matvarer. Hittil har de kjøpt alt hos Norgesgruppen. Etter en strukturert anbudsprosess over to år flytter de nå handelen over til Reitan Handel.

– GRESS Gruppen er storhusholdningenes innkjøpsorganisasjon. Vårt mandat er å skaffe våre medlemmer best mulig pris og kvalitet. Reitan Handel var best på et sett med kvantitative og kvalitative elementer. De har overbevist oss om at de kan levere det fullsortimentet våre medlemmer skal ha til en riktig pris, sier administrerende direktør i GRESS Gruppen, Tor Tennvassås og fortsetter.

– Vi går på jobb hver dag for å stimulere til konkurranse og åpenhet slik at våre medlemmer er trygge på at de får de beste innkjøpsvilkårene, og vet hva de betaler for. Denne avtalen er i tråd med den ambisjonen.

Selskapene som produserer varer for storhusholdningene, er de samme som leverer varer til dagligvarehandelen. Slik kan avtalen også få betydning for konkurranseforholdene i dagligvaremarkedet.Hittil har bare Norgesgruppen og Servicegrossisten levert fullsortiment til storhusholdninger, det være seg restauranter, hoteller, kaféer, kantiner eller institusjoner.

– GRESS Gruppen har hatt et langt og godt samarbeid med Norgesgruppen. Samtidig er vi nå glade for å styrke konkurransen i markedet. Innkjøpsmarkedet for storhusholdninger har vært dominert av én aktør. Når vi nå velger Reitan etter en omfattende anbudsprosess, sprer vi markedsmakten. Mer konkurranse og større valgfrihet vil lønne seg, både for storhusholdningsbransjen og sluttbrukerne.

Tor TennvassåsAdministrerende direktørGRESS Gruppen AS

Tel:+47 917 52 463

Jonas Christoffer KarlssonDirektør strategisk innkjøpGRESS Gruppen AS

Tel:+47 996 91 845

Bilder

Last ned bilde
Sentral: Direktør for strategisk innkjøp i GRESS Gruppen, Jonas Karlsson, har vært sentral i anbudsprosessen de to siste årene. (Foto: Peder Klingwall)
Last ned bilde
Positive: Administrerende direktør, Tor Tennvassås, og direktør for strategisk innkjøp, Jonas Karlsson, er fornøyd med avtalen. (Foto: Peder Klingwall)

Om GRESS-gruppen AS

GRESS-gruppen AS
Postboks 4148, Sjølyst

477 02 500https://www.gress.no/

GRESS Gruppen AS er storhusholdningenes innkjøpsorganisasjon. Selskapet eies av Scandic Hotels, Compass Group Norge og Radisson Hotel Group, og har 6-7 til årsverk. I 2020 hadde GRESS Gruppen en omsetning på 17,8 MNOK. I dag forhandler GRESS Gruppen på vegne av kunder som Hurtigruten, Norlandia, Compass Group, Torghatten og Scandic.

Følg pressemeldinger fra GRESS-gruppen AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GRESS-gruppen AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.