GRESS GRUPPEN AS

Gress Gruppen først ut med ECC-sertifisert kylling

Del
Gress Gruppen AS har som første aktør i storhusholdningsbransjen inngått kontrakt med Norsk Kylling AS om kjøp av ECC-sertifisert kylling.

European Chicken Commitment (ECC) er en internasjonal dyrevelferdsstandard. ECC har som mål å forbedre velferden til slaktekyllinger. Standarden støttes av 37 europeiske dyrevernsorganisasjoner.

– Kontrakten med et estimert oppstartsvolum på 2,5 tonn er en god begynnelse og et skritt i riktig retning. Denne kyllingen vil i sommer bli å finne på Scandics menyer i Norge. Scandic Hotels har vært en av pådriverne i arbeidet med forbedret dyrevelferd. Nå håper vi at flere produsenter vil følge etter og se behovet for å bli ECC-sertifisert. Bønder som investerer i ECC-sertifisering, skal vite at kundene etterspør dette, sier Tor Tennvassås, administrerende direktør i Gress Gruppen AS.

Gress Gruppen er en strategisk innkjøpssammenslutning for store virksomheter innen hotell, restaurant og kantine. Gress Gruppen AS forvalter et årlig innkjøpsvolum på ca. 3 MRD NOK, og har medlemmer som Scandic Hotels, Compass Group, Radisson Hotels, Bitastad, Hurtigruten, Gate Gourmet, Torghatten, Sosial Eatertainment Group, Norlandia Hotel Group og Heimr Collection.

ECC-sertifiseringen bidrar til å sikre bedre dyrevelferd i kyllingproduksjonen. Standarden overgår kravene i norsk lovgivning og stiller blant annet krav om bedre plass, mer dagslys og rom for større aktivitet for dyrene. ECC-sertifisert kylling er av en rase som vokser saktere, noe som bidrar til bedre dyrehelse.

Omlegging av matproduksjonen

Tilbudet av ECC-sertifisert kylling er i dag svært begrenset og Tennvassås håper at flere produsenter vil følge etter og legge om produksjonen.

– Omlegging av matproduksjon krever at alle aktørene i matkjeden, fra bonde til forbruker samarbeider og støtter hverandres initiativ for å bedre dyrevelferden. Hvis flere bidrar, og volumet øker, vil også ECC-sertifisert kylling kunne konkurrere prismessig med ikke-sertifisert kylling, tror Mathias Olsen, strategisk innkjøper i Gress Gruppen.

Olsen har samtidig forståelse for at det tar tid for flere produsenter å omstille seg.

– Vi betviler ikke at norske bønder er gode på dyrevelferd. Vi har stor respekt for tiden og kostnaden det tar å legge om landbruket. Derfor er det ekstra gledelig at vi nå har inngått kontrakt om kjøp av sertifisert kylling, sier Olsen.

100 prosent sertifisering innen 2026

Gress Gruppens medlemmer krever at kylling er ECC-sertifisert, men foreløpig er det ikke mulig å skaffe nok volum i markedet. Reitan-eide Norsk Kylling AS hevder at de er første produsent i verden som har lagt om hele produksjonen til ECC-standarden. Om noen få år tror Olsen dette vil være standarden i bransjen.

- Vi har vært i dialog med Norsk Kylling siden 2020. Gress Gruppen har et mål om 100 prosent ECC-sertifisert kylling innen 2026, sier Tennvassås.

Direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting, er glad for at dyrevelferd er på agendaen, og håper avtalen med Norsk Kylling og forpliktelsene til dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment vil inspirere enda flere til å ta grep.

- Vi er en stor aktør som er opptatt av å drive virksomheten vår på en bærekraftig måte, og vi håper denne avtalen kan få ballen til å rulle enda raskere. Sammen med Gress vil vi bidra til å løfte dyrevelferden og jobbe for å påvirke våre leverandører til å prioritere dette skiftet, sier Malting.

Kontakter

Tor TennvassåsAdministrerende direktørGRESS Gruppen AS

Tel:+47 917 52 463

Bilder

Om GRESS GRUPPEN AS

GRESS GRUPPEN AS
Brynsveien 18C
N-0667 Oslo

477 02 500https://www.gressgruppen.com

GRESS GRUPPEN AS er en medlemsbasert innkjøpssammenslutning for store virksomheter med tilhørende e-handelsløsning GRESSNET.

GRESS har en profesjonell innkjøpsorganisasjon som fremforhandler leverandøravtaler med en årlig verdig på ca. 3 MRD NOK. Datterselskapet Horecamarket AS er agent for Millum AS og leverer GRESSNET, den ledende elektroniske markedsplassen for HORECA markedet. Den elektroniske markedsplassen har et total handelsvolum på ca. 10 MRD NOK.

GRESS har medlemmer som Scandic Hotels, Radisson Hotel Group, Compass Group, Hurtigruten, Gate Gourmet, Torghatten, O’Learys, Norlandia Hotel Group, Bitastad og Heimr Collection. Våre medlemmer har en samlet omsetning på ca. 22 MRD NOK i Norge. GRESS GRUPPEN AS eies av Scandic HotelsCompass Group Norge og Radisson Hotel Group, hvor hver partner har en eierandel på 33%.

Følg pressemeldinger fra GRESS GRUPPEN AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GRESS GRUPPEN AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GRESS GRUPPEN AS

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye