Google og rekrutteringsbyråer er viktigere for jobbsøkere enn nettverk og finn.no
Nye tall fra Randstad Employer Brand Research 2020 viser at det nå er rekrutteringsbyråer som er den viktigste inngangsporten til ny jobb, ikke personlige kontakter, som i 2019. Google seiler opp som nest viktigste verktøy for arbeidssøkere, og danker ut Finn.no og andre jobbportaler, som var på andreplass i fjor. Linkedin er dobbelt så viktige for norske jobbsøkere som i fjor, men er i ferd med å bli utkonkurrert av andre sosiale medier, som Facebook og Instagram.
GDPR har skylden
At eget nettverk gir mindre innflytelse i jakten på drømmejobben, er helt nytt. Tradisjonelt har det lønt seg å kjenne noen i bedriften man ønsker seg til – dette var viktigst inngangsport til ny jobb senest i 2019. Men å sende CV-en på e-post er ikke like greit lenger. Etter at EUs datalagringsdirektiv (GDPR) trådte i kraft, kan ikke bedrifter lagre informasjon om deg uten at du har gitt samtykke. De må også slette dataene etter et visst antall dager. Det gjør det umulig for en HR-leder å lagre innkomne CV-i en mappe på datamaskinen til neste gang selskapet skal ansette.
– Den personlige kontakten blir flyttet over til rekrutteringsbyråenes systemer for databehandling. Rekrutteringsbyråen tar personvern på alvor, og sørger for at kandidatene blir håndtert på riktig måte.Det viser også at GDPR og personvern er noe arbeidstakere tar på alvor. De vil ikke lengre sende en CV på mail til en tidligere kollega eller en person de ikke kjenner. De ønsker å bli tatt på alvor som jobbsøkere, og dermed får vi denne kraftige økningen i bruken av rekrutterere, sier markedssjef Christian Børresen i HR- og rekrutteringsbyrået Randstad.
Google tar over
Det andre som vokser kraftig, er jobbsøk på Google. Google Jobs har ennå ikke kommet til Norge, men arbeidssøkere googler stillingstitler i mye større grad, heller enn å gå inn på Finn.no eller andre stillingsportaler og lete opp rett kategori der. Dette er verdt å merke seg som arbeidsgiver, mener Børresen.
– Skal du annonsere nå, kan du ikke lenger forvente spredning uten at du har definert målgrupper, nøkkelord og synlighet. Et eksempel er dette med stillingstittel. Du må vite hva det kalles i markedet. Har du en intern tittel som er kryptisk og ulogisk, kan du ikke forvente å bli funnet av jobbsøkerne. Du må bruke den tittelen søkerne bruker.
Denne endringen viser hvor viktig er det å ha fokus på synlighet, kjennskap og bevissthet i forhold til hvem du skal kommunisere med. For å oppnå de beste resultatene må du analysere målgruppene dine, slik at du skreddersyr budskapet.
- Til tross for denne endringen er det ingen tvil om at finn.no har en unik posisjon på det norske arbeidsmarkedet. Det er nesten ingen andre land i Europa som har en så dominerende aktør. Det vanlige er at det finnes en jobbportal nærmest for enhver spesialitet, fortsetter Børresen, og legger til at utfordringene for arbeidsgiver oppstår der man ser at jobbportalene ikke leverer som forventet.
- Når du bare får en eller to søkere på en stilling må du vurdere hvilke andre metoder du skal bruke for å få inn et relevant antall søkere. Til tross for at mange har blitt permittert de siste månedene er det fortsatt fagområder der det nesten er enda større kamp om talentene enn det var før vi ble rammet av viruspandemien.
Randstad employer brand research
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research er gjennomført for 20. gang, og er verdens største uavhengige HR-undersøkelse. I Norge gjøres den for andre gang. Vi har intervjuet over 4000 norske arbeidstakere for å høre deres mening om de 75 største selskapene i landet, samt generelle spørsmål knyttet til arbeidsliv, som forventninger til lønn, motivasjon for å bytte jobb, forskjell på kjønn osv.
Ta kontakt for å motta rapporten Randstad Employer Brand Research, med utdypende resultater og dyp innsikt i norske arbeidstakeres ønsker og behov.
Nøkkelord
Kontakter
Christian BørresenMarketing manager
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noBilder
Lenker
Om Randstad
Om Randstad
Randstad er den globale markedslederen innen HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Dette kaller vi Human Forward. I 2019 hjalp vi mer enn to millioner kandidater med å finne en meningsfylt jobb hos en av våre 280 000 kunder. I tillegg ga vi opplæring til mer enn 350 000 mennesker. Randstad har en tilstedeværelse i 38 land over hele verden, og har en topp-tre markedsposisjon i halvparten av disse. I 2019 hadde Randstad i gjennomsnitt 38 280 egne ansatte og en omsetning på 23,7 mrd Euro. Randstad ble etablert i 1960 og har hovedkontor i Diemen i Nederland. Randstad N.V. er notert på NYSE Euronext. For mer informasjon, se randstad.com og randstad.no.
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Dfind kåret til Årets Rekrutteringsbyrå 202416.4.2024 07:55:00 CEST | Pressemelding
Dfind er kåret til Årets rekrutteringsbyrå for 2024 på The Hunt, Schibsted og Finn.no sin store årlige kåring. Selskapet vant prisen også i 2020, og har som eneste aktør vært nominert i en eller flere kategorier i samtlige 7 år The Hunt har eksistert.
Kvinner snur ryggen til lederstillinger7.3.2024 23:37:03 CET | Pressemelding
På en dag der likestilling i arbeidslivet står høyt på agendaen, avdekker Randstads siste undersøkelse en overraskende tendens: Interessen for lederstillinger blant norske arbeidstakere ligger betydelig lavere enn blant deres globale kollegaer, og kjønnsforskjellene i denne ambisjonen er tydelige. Kun en fjerdedel av kvinnene uttrykker ønske om lederansvar, mot over en tredjedel av mennene.
Toppsesong for jobbskifte29.1.2024 09:17:41 CET | Kronikk
Samtidig som vi har lagt bak oss den første måneden av et nytt år, har mange av oss reflektert over egen jobbsituasjon. Økt rente og stigende priser skaper uro og arbeidsgivere og jobbsøkere må i 2024 finne harmonien i et stadig mer krevende økonomisk landskap.
Skyhøye lønnsforventninger skaper hodebry for arbeidsgivere16.10.2023 08:03:10 CEST | Pressemelding
Arbeidsgivere sliter med å finne kandidater med rett kompetanse og mange har skyhøye lønnskrav som setter en stopper for flere rekrutteringsprosesser. – Nå gjelder det å holde på de medarbeiderne man har, sier Eivind Bøe, Norgessjef i HR selskapet Randstad.
Flere jakter høyere lønn30.6.2023 11:56:28 CEST | Pressemelding
Flere arbeidstakere enn i fjor jakter økt lønn når de vurderer en ny arbeidsgiver. Jobbsikkerhet verdsettes mest hos nåværende arbeidsgiver. Dyrtid har skapt et stemningsskifte i norsk arbeidsliv, viser Randstads store arbeidslivsundersøkelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom