God vekst bidrar positivt - høyere andel værrelaterte skader trekker ned

(Oslo, 22. april 2021) Eika Gruppen oppnådde et resultat på 85 millioner kroner (31) i første kvartal 2021. Resultatet hittil i år gir en annualisert egenkapitalavkastning på 11,6 prosent (5,5).

Eika Gruppen leverer et resultat for 1. kvartal 2021 på 85 millioner kroner. Det tilsvarende resultatet i 2020 på 31 millioner kroner var sterkt preget av pandemien. Konsernet har vekst innenfor viktige områder. Resultatet fra skadeforsikring er redusert som følge av mange værrelaterte skader som frost- og vannskader samt høyere antall storskader.

Forsikringsvirksomheten leverer et foreløpig resultat for 1. kvartal 2021 på 55 millioner kroner mot 25 millioner i 2020 ogfikk en combined ratio på 95,6 prosent i kvartalet mot 90,7 prosent i samme periode i fjor.

-Eika Gruppen har hatt en god start på året med tilfredsstillende finansielle resultater og meget gode målinger på medarbeider- og alliansedeltagernivå. Det er svært gledelig at de siste målinger i kvartalet viser at vi har høy grad av tilfredshet blant medarbeidere og alliansedeltagere sier Hege Toft Karlsen i en kommentar.

I forbindelse med Eika Gruppens ordinære generalforsamling, presenterer konsernet tall for 1. kvartal 2021. Tallene er foreløpige og ikke styrebehandlet. Endelige tall for 1. kvartal 2021 blir presentert etter ordinær styrebehandling 12. mai 2021.

Eika Alliansen består av lokalbankene, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en verdsatt drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg og personlig kunderådgiving og et sterkere lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.
Eika Gruppen er eid av lokalbankene og utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens fremste visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, spesielt tilpasset kundenes behov. Virksomheten omfatter bank, forsikring, sparing, pensjon, finansiering, kort og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en av de største aktørene i det norske finansmarkedet og en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. www.eika.no