God driv i Kvænangsfjellet
Nye Veiers prosjekt på E6 over Kvænangsfjellet er i rute. Drivingen av tunell pågår for fullt mens vinteren herjer utenfor.

Totalentreprenør Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) startet byggingen av E6 Kvænangsfjellet i august 2021. Anleggsveier og riggområder ble etablert før vinteren, og entreprenøren holder seg nå «innendørs» i tunellen mens snøen driver utenfor. Det er så langt truffet på geologi som forventet.
– Vi har hittil drevet 360 meter med tunell gjennom Kvænangsfjellet. Vi har en fremdrift nå på rundt 60 til 70 meter i uka, noe som er relativt høyt, sammenlignet med våre grovestimater på 40 til 50 meter i uka. Vi er i rute, sier prosjektsjef for E6 Kvænangsfjellet, Steinar Rask.
Prosjektet er i Nye Veier-sammenheng unikt ved at byggingen pågår i et svært værutsatt terreng. I tillegg er strekningen spesielt viktig for samfunnssikkerheten. Fjellovergangen er på 25 km, og er utsatt for skredfare og drivsnø vinterstid. Ved stenging av veien er Norge i praksis delt i to, siden eneste omkjøringsrute er på 700 km via Finland. Den nye veien vil være viktig for beredskap mellom nord og sør, og dette er årsaken til at Nye Veier har prioritert prosjektet.
Utover tunelldrivingen jobbes det nå med sikkerhetsgodkjenning og utslippstillatelser hos Stasforvalteren. Like ved tunellen gjennom Kvænangsfjellet ligger Oksfjordvatnet, som er et sårbart vassdrag. Det medfører strenge krav til utslipp.
– Ved tunelldriving brukes mye vann. I tillegg kan det komme grunnvann fra fjellet vi borer i. Før vi slipper vannet tilbake til naturen må det renses. Dette får vi til ved å lage et system hvor vi vannet passerer via flere containere i en rekke. Her synker sedimenter til bunnen, og klart vann renner videre på toppen til neste container. Til slutt renses vannet i et filter som plukker opp eventuelle oljerester og andre urenheter, sier Rask.
Videre milepæler i prosjektet er å etablere tilkomst og starte påhugg på Mettevolltunellen og utbedring av E6 ved Rakkenes for å bedre fremkommeligheten for tyngre kjøretøy.
E6 Kvænangsfjellet skal sertifiseres etter miljøsertifiseringssystemet CEEQUAL på nivå «Very Good». Dette skal fremme bærekraft og kvalitet i prosjektet.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Hvordan rense vann ved boring av tunell
Nøkkelord
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder




Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye E136 Veblungsnes gir bedre flyt på Eksportvegen og økt bokvalitet6.2.2023 15:25:22 CET | Aktuelt
Reguleringsplanforslaget for nye E136 gjennom Veblungsnes vil fjerne flaskehalser og gi bedre flyt i trafikken på Eksportvegen. Den nye veien vil øke bokvaliteten for de som bor på Veblungsnes fordi tungtrafikken ikke lenger skal gå gjennom boligfeltet i Omsungata.
Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp6.2.2023 05:00:00 CET | Pressemelding
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode ut på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.
Flere årsaker til raset over E6 i Malvik3.2.2023 13:42:45 CET | Pressemelding
Det var et sammenfall av årsaker som førte til skredet ved Stavsjøfjelltunnelen på E6 i Malvik 4. mai, 2022.
Fant verdens eldste runestein17.1.2023 10:05:00 CET | Pressemelding
En eldgammel norsk runestein vekker internasjonal oppsikt blant språkforskere og arkeologer. De opptil 2000 år gamle innskriftene er fra den aller eldste tiden i runeskriftens gåtefulle historie. Runesteinen ble funnet under utgravinger i planleggingen av Ringeriksporteføljen.
Fire entreprenører prekvalifisert av Nye Veier på E6 Berkåk - Vindåsliene22.12.2022 12:14:01 CET | Pressemelding
Nye Veier har prekvalifisert fire leverandører til konkurransen om å bygge ny motorvei mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom