Glade for at Stortinget gir mer støtte til arbeid mot atomvåpen

Budsjettavtalen med SV sikrer at norske organisasjoner som jobber mot atomvåpen likevel får nok støtte til å fortsette dette arbeidet.

Foto: Creative Commons

Norsk Folkehjelp jubler over nyheten om at vi nå får 1,6 millioner kroner til forskningsprosjektet Nuclear Weapons Ban Monitor, som er en vaktbikkje for FN-traktaten som forbyr atomvåpen.

‒ SV har stått på for å få inn dette i budsjettavtalen, og vi er svært takknemlige. Men det er trist at støtte til arbeid mot atomvåpen skulle sitte så hardt inne for denne regjeringen at det måtte løses i en budsjettavtale, gitt at Hurdalsplattformens lover at regjeringen skal øke Norges innsats for kjernefysisk nedrustning og arbeide sammen med land i og utenfor NATO for en verden uten atomvåpen, sier generalsekretær Henriette Westhrin i Norsk Folkehjelp.

‒ Sivilt samfunnsengasjement og kunnskap om atomvåpens konsekvenser må til for å skape vilje og besluttsomhet blant politikere i Norge og alle andre land. Vi jobber for å få dem til å ta sin plass i historien og handle for å redusere den risiko atomvåpen utsetter oss for, fortsetter Westhrin.

I tillegg til midlene til Norsk Folkehjelp, har SV i budsjettavtalen med regjeringen sikret støtte til Nei til atomvåpen, Norske leger mot atomvåpen (som også administrerer ICAN Norge) og Norges Fredsråd.

‒ Vi ser fram til å samarbeide med regjeringen og stortinget om hvordan Norge kan reetablere sin rolle som en viktig aktør for kjernefysisk nedrustning, sier Westhrin.

Norsk Folkehjelp er en del av det internasjonale styret i ICAN, den internasjonale kampanjen for å forby atomvåpen. Hvert år gir vi også ut Nuclear Weapons Ban Monitor, som vi lager sammen med en lang rekke uavhengige forskere verden over. Nuclear Weapons Ban Monitor måler framdriften i arbeidet mot en verden uten atomvåpen, som er et universelt mål som alle land i verden står bak og som ble nedsatt i den aller første resolusjonen til FNs generalforsamling i 1946.

Årets rapport, som oppsummerer 2021, ble lansert i Geneve tidligere i år. For mer informasjon, se www.banmonitor.org

Foto: Creative Commons

Historisk FN-møte satte kursen for atomvåpennedrustning24.6.2022 15:48:42 CEST | Leserinnlegg

I FN i Wien vedtok det første statspartsmøtet for FN-traktaten som forbyr atomvåpen Sankthansaften en banebrytende 50-punkters handlingsplan og en sterk og klar politisk erklæring. Det historiske møtet, som fant sted i en tid med økende risiko for atomkrig, satte kursen for arbeidet fremover med å iverksette denne unge og viktige traktatens mål om å få verdens ni atomvåpenstater til å ruste ned sine arsenaler. Den kursen må Norge følge.

Norsk Folkehjelp; gir regjeringen skryt for å delta på møtet om atomvåpenforbud23.6.2022 08:55:44 CEST | Pressemelding

Selv om Norsk Folkehjelp mener at Norge bør undertegne og ratifisere forbudstraktaten, vil Norsk Folkehjelp gi regjeringen skryt for at den ved å være først ut i NATO til å melde seg som observatør til statspartsmøtet, brøt vekk fra forventningen i alliansen om at alle medlemslandene må være med på å både ignorere og trykke ned FN-flertallet som støtter forbudstraktaten. Det førte til at også Tyskland, Nederland og Belgia (som alle har amerikanske atomvåpen på sitt territorium) også sluttet seg til som observatører.

Norsk Folkehjelp krever skjerpede rutiner i Norfund etter en historisk dom for drap på miljøaktivist i Honduras.21.6.2022 15:38:56 CEST | Pressemelding

Den honduranske forretningsmannen, og tidligere rådgiver for det norske statlige investeringsfondet Norfund, David Castillo, ble i går dømt til 22 år og 8 måneder i fengsel for å ha planlagt drapet på miljøaktivisten Berta Caceres. Caceres (42) ble skutt og drept i eget hjem i 2016 for å ha kjempet mot utbyggingen av et stort vannkraftverk i Rio Blanco-området i Honduras.