GK selger Theodor Qviller AS

– Vi er stolte av å få Qviller på laget, og vil beholde det som et eget selskap med drift som nå, sier administrerende direktør Daniel Kristensen hos kjøper ABK AS.
Administrerende direktør Daniel Kristensen i ABK og Kim robert Lisø, administrerende direktør i GK Inneklima.

Qviller er i dag en ledende leverandør av produkter for befukting, avfukting og kjøleprodukter, fra små portable kjøleuniter til luft-luft-varmepumper, aircondition dataromskjøling og condensing uniter. Selskapet representerer produsenter som Condair, Samsung og Airwell, og har åtte ansatte.

– Vår forretningsidé er å tilby entreprenører et godt produktspekter, høy kompetanse og teknisk support før, under og etter en leveranse. Derfor er dette oppkjøpet naturlig for ABK, sier Kristensen.

Selger GK vil rendyrke strategi

Qviller har levert kvalitet innen kjøling og ventilasjon fra 1948, siden 1995 som et heleid datterselskap i GK Gruppen.

– Som et ledd i rendyrkingen av GKs strategi, hvor hovedmålet er å være Skandinavias ledende tekniske entreprenør og driftspartner, har vi valgt å selge Ingeniørfirmaet Theodor Qviller AS, sier administrerende direktør i GK Inneklima, Kim Robert Lisø.

Han understreker at Qviller har bidratt til å styrke GK sin konkurranseevne med leveranser av alt fra enkle kjøle- og varmepumpeinstallasjoner til komplekse entrepriser. Ole Jørgen Veiby fratrer som administrerende direktør i Qviller, men fortsetter som fagdirektør Kulde i GK Inneklima. Daniel Kristensen overtar som daglig leder i Qviller inntil videre.

Fortsetter samarbeidet

GK ønsker vil fortsette sitt fokus på å være Norges ledende kulde- og varmepumpeentreprenør.

– Det gode samarbeidet med Qviller vil bestå, men nå som del av et samarbeid med Norges største importer av varmepumper, ABK AS, understreker Lisø.

ABK ser fram til samarbeidet med GK, og til å øke eksponeringen av Qviller sine produkter i markedet.

– Vi liker å kalle oss en grossist med utvidet support, og vi konkurrerer ikke med entreprenørselskaper. Det tror vi er en styrke også for Qviller sine produkter og løsninger, sier Kristensen.

Kim Robert Lisø
Administrerende direktør GK Inneklima
Tlf. 466 20 600
kim.liso@gk.no

Daniel Kristensen
Administrerende direktør ABK
Tlf. 909 19 999
dk@abkklima.no

22 97 47 00https://www.gk.no

GK Inneklima AS er landets ledende tekniske entreprenør og servicepartner som leverer smarte løsninger innen ventilasjon, kulde, energi og byggautomasjon. Selskapet har hatt betydelig vekst de siste årene og har i dag 1200 ansatte fordelt på fem regioner og 39 kontorsteder.  Selskapet omsetter for 3 milliarder kroner årlig og er den største enheten i GK Gruppen, som også omfatter selskaper som GK Sikkerhet, GK Elektro, GK Rør og GKs datterselskaper i Danmark og Sverige.