Opplysningskontoret for frukt og grønt

Gjør klar for 17. mai

Del

Det er lett å sette farge på 17. mai-serveringen, enten det gjelder frokost, lunsj eller middag. Du må bare ha godt med frukt og grønt. Mange har sine faste tradisjoner. Her får du de enkleste 17. mai-tipsene:

Porsjonspavlova = mindre søl.
Porsjonspavlova = mindre søl.

Vi vet at det spises mye pølser denne dagen. - Hva med å pimpe opp pølsa, sier Toril Gulbrandsen, matfaglig rådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Server pølsa med guacamoletomatsalsa og coleslaw. Dette er noe du kan lage på forhånd og som garantert vil falle i smak.

Uansett hva du serverer, så passer det alltid godt med friske bær, og oppskåret frukt og grønt - gjerne med gode dipper til.

Et annet godt tips til 17. mai-lunsjen er aspargespai og tomatsalat. Dette kan du også lage på forhånd.

Hjemmelaget fryst smoooth-is og deilige friske smoothies i høye glass er alltid populært.

Norske asparges

Den norske aspargesen kommer som bestilt til 17. mai. Denne delikatessen hører med til den store dagen. Asparges er enkel å håndte og krever ikke så mye forberedelser. Rist den raskt i pannen og server med nøtter og parmesan.

Pimp opp pølsa

Toppingen på pølsene kan være så mye mer enn ketsjup og sennep, spesielt på 17. mai.

Topp med mangosalsa, salatblader, coleslaw, guacamole, tomatsalsa, hakket løk og vårløk eller rødkål og hakkede valnøtter.

Pavlova

Server en 17. mai-versjon av Eton Mess. Den består alltid av bær, knust marengs og krem, altså ingrediensene til Pavlova. Ryktene sier at navnet ble til da kokken på Eton (en britisk fornem internatskole) snublet med et fat med pavlova slik at den gikk i tusen knas.

Smoothie

En deilig frisk og god smoothie blir aldri feil. Stas å servere i høye glass på 17. mai.

Hjemmelaget is

Det er alltid stas å servere hjemmelaget is. Prøv deg f.eks. på en hjemmelaget lollipop. De er enkle å lage, og barna vil elske dem.

Nøkkelord

Kontakter

Toril GulbrandsenMatfaglig rådgiver

Er utdannet kokk og har praktisert yrket i inn og utland. Har en lang fartstid i frukt- og grøntbransjen, og er matfaglig ansvarlig. Er opptatt av fargerik matglede, med mye frukt og grønt, for store og små, i alle situasjoner.

957 32 919toril.gulbrandsen@frukt.no

Bilder

Porsjonspavlova = mindre søl.
Porsjonspavlova = mindre søl.
Last ned bilde
Den norske aspargesen kommer som bestilt til 17. mai.
Den norske aspargesen kommer som bestilt til 17. mai.
Last ned bilde
Pimp opp pølsa med gode toppinger.
Pimp opp pølsa med gode toppinger.
Last ned bilde
Eton mess - en pavlova-variant
Eton mess - en pavlova-variant
Last ned bilde
Ikke noe smaker bedre enn en kald smoothie etter barnetoget.
Ikke noe smaker bedre enn en kald smoothie etter barnetoget.
Last ned bilde
Hjemmelaget lollipop, enkelt å lage og barna vil elske dem.
Hjemmelaget lollipop, enkelt å lage og barna vil elske dem.
Last ned bilde
Last ned bilde

Lenker

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Tilbake til gode matvaner16.4.2020 09:01:47 CESTPressemelding

Påsken er over for i år, men de fleste går ikke den vanlige hverdagen i møte, slik vi vanligvis ville gjort etter ferien. Mye tid hjemme kan utfordre de gode vanene vi vanligvis har. Vi kunne allerede før påsken startet, lese at dagligvarebutikkene solgte uvanlig store mengder søtsaker. Kanskje kjedespiser mange av oss? Eller er det en form for trøst? Det kan uansett være lurt å tenke litt på å komme seg tilbake til de gode matvanene nå. Fargerik, frisk og god mat gjør godt for både kropp og sjel.

Sunn og god mat på lavbudsjett14.4.2020 14:59:31 CESTPressemelding

Mange har fra tid til annen et litt stramt matbudsjett, og kanskje spesielt mange akkurat nå i disse usikre tider. Det kan løses uten at det går ut over helsen eller matgleden. - Rimelig, sunn og god mat får du når du gir grønnsakene en større plass på tallerkenen, forteller Toril Gulbrandsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt, som selv er kokk. Her er hennes beste tips til hvordan du kan få maks ut av matbudsjettet.

Smågodt som kan spises hver dag i påsken7.4.2020 09:02:51 CESTPressemelding

Det blir en litt annerledes påske i år, men det trenger ikke stå på kosen av den grunn. Du kan nyte god mat hver dag, men det trenger ikke være lørdag hele uken. Dagligvarebutikkene rapporterte om et voldsomt salg av søtsaker, selv før selve påskeuken. Påskekosen kan med andre ord se ut til å ha startet litt tidlig for mange i år. Her er våre tips til smågodt som man med god samvittighet både bør, og kan spise hver dag.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom