Gjenvinner 22 tonn storsekk-plast

Pilotprosjekt med innsamling av storsekker gikk over all forventning.
Prosjektleder Hans Kristian Hagen i Felleskjøpet Agri er svært godt fornøyd med resultatet av pilotprosjektet.

I juni har Felleskjøpet invitert bønder i tidligere Østfold fylke til å levere tomme storsekker på sju forskjellige avdelinger i distriktet. Pilotprosjektet er neste steg i en stor satsing på gjenvinning av forskjellige typer landbruksplast.

Felleskjøpet har fraktet en mobil plastpresse rundt om på forskjellige lokasjoner, og bøndene har levert tomme storsekker kostnadsfritt til gjenvinning.

Fikk inn dobbelt så mye

Sist torsdag hadde innsamlingen kommet til siste dag. Prosjektleder Hans Kristian Hagen er svært fornøyd når han ser på den foreløpige oppsummeringen.

– Innsamlingen av storsekker har gått over all forventning. Vi har pressa ganske nøyaktig 15.000 storsekker i løpet av disse dagene. I forkant hadde jeg satt et mål at vi skulle være fornøyd om vi fikk inn 7-8000 sekker. Da vi lanserte prosjektet var vi muligens ambisiøse med å si at vi ville støvsuge Østfold for storsekker. Nå tror jeg vi ikke er så langt unna å ha klart det, sier Hans Kristian Hagen.

15.000 storsekker betyr 72 baller med pressa storsekker. Tyngden er på cirka 22 tonn.

Resirkuleres i Kristiansund

Storsekkene fra bøndene i Østfold fraktes til selskapet Quantafuel i Kristiansand. Her rives sekkene og omgjøres til plastgranulat, som i neste faser danner grunnlag for nye produkter i hardplast.

– Kvaliteten på materialet i storsekkene er allerede analysert og viser at denne råvaren egner seg godt for produksjon av hardplastprodukter. Se ikke bort fra at det snart kan dukke opp produkter hos Felleskjøpet som er produsert av gjenvunnet storsekk, sier Hans Kristian Hagen.

Nå skal pilotprosjektet i Østfold gjennomgås og evalueres, forhåpentlig med resultat at det allerede fra neste år skal samles inn storsekker fra et enda større område av Norge.

– Vi håper selvsagt å kunne gjøre dette i hele Norge. Vi må bare finne formen og organiseringen av en innsamling. Jeg tror dette prosjektet blir større allerede fra neste år. Innsamling av storsekker til gjenvinning er virkelig et vinn-vinn-prosjekt, både for bonden, landbruket som helhet – og ikke minst for miljøet, sier prosjektleder Hans Kristian Hagen i Felleskjøpet Agri.

Fakta om landbruksplast:

• Landbruksplast er en fellesnevner for ulike plasttyper som bonden bruker i gårdsdrifta.
  • De vanligste typene er vikleplast/rundballeplast, storsekker/PP-sekk som inneholder gjødsel, såkorn, kraftfôr. Videre fiberduk og hard plastemballasje som kanner og kasser.
  • Felleskjøpet er allerede i gang med innsamling av rundballeplast. I år er målet å samle inn 500 tonn.
  • Bæreposene i Felleskjøpets 97 butikker landet rundt er produsert av gjenvunnet landbruksplast.
  • I år har Felleskjøpet startet pilotprosjektet med å samle inn storsekker til gjenvinning.
  • Les mer om Felleskjøpets innhenting av landbruksplast her.

Bonde Tollef Grindstad i Rakkestad var en av mange bønder som leverte tomme storsekker til gjenvinning.
Etter en tur i pressa ble cirka 200 sekker til komprimerte baller. Nå skal disse fraktes til Quantafuel i Kristiansund for gjenvinning.

Felleskjøpet Agri konsern har en omsetning på 18,7 milliarder og 4 107 ansatte. Felleskjøpet er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg, samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av i overkant 41 tusen bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets formål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi i landbruksvirksomheten på kort og lang sikt.