Gir bort ansatt-julegave på to millioner til kulturlivet

Gjennom annerledesåret 2020 har kulturlivet slitt. Avlyste konserter og tapte billettinntekter har vært normalen. I stedet for en tradisjonell julegave til sine ansatte, gir derfor revisjons- og rådgivningsselskapet PwC i år en julegave til kulturlivet. Selskapet har bestilt 24 låter som aldri før har sett dagens lys, fra 24 ulike norske artister.
Silya Nymoen setter stor pris på initiativet fra PwC Norge. Her fotografert under innspilling av en musikkvideo som lanseres i forbindelse med prosjektet.

Alle låtene vil legges ut på en åpen Spotify spilleliste og består av en miks av både veletablerte norske artister og nykommere. På spillelisten vil vi gjennom desember kunne lytte til alt fra catchy hiphop til country, samisk pop, RnB, visesang og klassisk musikk.

1.desember slipper Silya Nymoen, kjent fra blant annet Stjernekamp på NRK, den første låten. Deretter går det slag i slag med nye låter og artister hver dag fram til jul i en særegen musikalsk julekalender. Julie Bergan, Sigvart Dagsland, Violet Road, Isah og Marthe Wang er noen av de øvrige artistene som også deltar på prosjektet.

Dette er vårt bidrag til å berike og bevare det gode kulturlivet i Norge og hjelpe artistene og deres støtteapparat med å kunne fortsette å leve av musikken i tiden fremover, sier administrerende direktør i PwC Norge Leif Arne Jensen.

Hvorfor kulturlivet?

Vi ønsker å ta et helhetlig samfunnsansvar, og besluttet i høst å gi de ansattes julegaver til noen som trenger det mer enn oss.Det var mange gode forslag på listen, men grunnen til at vi falt ned på dette initiativet er kort fortalt fordi mennesker trenger varmen og gleden som musikk kan gi oss. Særlig nå i disse usikre og, for mange, ensomme tider. Julegaven er derfor et slags kinderegg; vi gir litt til våre ansatte, litt til kulturlivet og litt til hele det norske folk, fortsetter Jensen

Ifølge Jensen har artistene blitt valgt ut på bakgrunn av deres verdier og deres økonomiske situasjon med tap av billettsalg og avlyste konserter. I tillegg har PwC vært opptatt av å velge et mangfold av artister fra ulike sjangere, og med ulik geografisk tilknytning.

Støtter også de usynlige heltene

For Jensen var det overraskende å se hvor mange personer som faktisk deltar i produksjonen av en enkelt låt.

Det er i snitt rundt 15 mennesker per musikkverk i sving; alt fra lydteknikere, management, korister og låtskrivere. Det er ekstremt mange mennesker som rammes av denne krisen og med dette initiativet støtter vi derfor ikke bare artistene, men hele apparatet rundt i form av alle de usynlige heltene som man ikke hører om, sier han

Siden mars har det vært utfordrende å være kunstner og artist. Alt blir avlyst og flyttet på. Dette er en veldig fin gave - kjempebra å sette i gang folk som sitter hjemme og venter på jobb. Jeg har fått noe å gjøre, bandet mitt har fått noe å gjøre, crewet har fått noe å gjøre. Et ordentlig fint initiativ, sier Silya Nymoen som er artisten bak første luke i julekalenderen.

Vi håper å bidra til at det norske folk får noen gode musikkopplevelser i en uvanlig juletid, avslutter Leif Arne Jensen.

Leif Arne Jensen, Administrerende Direktør, PwC Norge
Telefon:+47 952 601 02
E-post: leif.a.jensen@pwc.com

Ida Marie Stakset, Kommunikasjonsrådgiver og Prosjektleder