Gir 2200 ansatt-julegaver til musikk-Norge

PwC har invitert og betalt tolv kjente og erfarne artister som Trygve Skaug og Silje Nergaard til å samarbeide med tolv nykommere. Sammen skaper de 24 artistene musikkmagi og gir ut tolv nye låter over tjuefire dager i desember.
–  Jenny er ikke bare låtskriver eller instrumentalist. Hun er et multitalent som tenker helt annerledes enn meg. Jeg kunne ikke funnet på det en gang. Det var magisk, fortsetter Trygve Skaug om samarbeidet med Jenny Zett om låta "Du har meg".
– Jenny er ikke bare låtskriver eller instrumentalist. Hun er et multitalent som tenker helt annerledes enn meg. Jeg kunne ikke funnet på det en gang. Det var magisk, fortsetter Trygve Skaug om samarbeidet med Jenny Zett om låta "Du har meg".

– Vi gamle grevlinger har et navn og har gigs. Det er verre for yngre folk som mister nesten to år med live-erfaring, sier OnklP og Jaa9 som valgte å lage ny låt med Rambow (17) som har rappet siden han var sju år.

OnklP var ikke i tvil om hvem han skulle velge å samarbeide med på sin julelåt: – Energien Rambow kommer med booster! Når det treffer, så treffer det midt i hjertet!, sier han.

Hjelpe artister med å ta igjen noe av det tapte

– Vi håper julegaven vil hjelpe artistene med å ta igjen noe av det de mistet under koronaen. Pandemien er krevende for alle artister, og spesielt vanskelig for nye band og artister. De har ikke hatt mulighet til å bli booket til viktige festivaler og arrangementer som viser frem nye og uoppdagede talenter, sier Leif Arne Jensen som er administrerende direktør i PwC.

Lette etter Martha i ett år

– Etter å ha leita i nesten et år fant vi endelig en kvinne i vår musikksjanger. Martha Knapp! Og selvfølgelig måtte vi til Toten for å finne henne. Det har vært veldig hyggelig å få samarbeide med henne på denne julelåta, sier Stian Staysman Thorbjørnsen . Låta “Jul uten pappa” handler om å være alene i jula. Det er trist for den som ikke har barna, men barna har det som oftest bra, sier Staysman. Låta ble listet på NRK mP3 og gikk inn på Spotify´s Topp 50-liste i Norge under lanseringen.

Utfordrer andre bedrifter til å støtte samarbeidsprosjekt

– Det hadde vært stas om PwCs julekalender kunne inspirere andre bedrifter til å bringe sammen erfarne med nye stjerneskudd.  Det ligger en voldsom kraft i samarbeid, enten det gjelder kultur og musikk eller prosjekter i næringslivet, sier Jensen i PwC. – Vi ser denne kraften daglig når våre konsulenter og revisorer som kommer rett fra skolebenken jobber sammen med erfarne. Da skjer det ofte magi, avslutter han.

Disse artistene er med i PwCs julekalender:

• Staysman og Martha Knapp
    Trygve Skaug og Jenny Zett
  • Daniel Kvammen og Daniela Reyes
  • The Dogs og Lucky Malice
  • Keiino og Peder Elias
  • Jaa9 & OnklP og Rambow
  • Hkeem og Daniel Obede
  • Eldbjørg Hemsing og Hestia String Quartet
  • Bendik og Eirik Aas
  • Fay Wildhagen og SKAAR
  • Silje Nergaard og Lyder Øverås Røed