Generasjonsskifte på gang i internasjonal herretriatlon? Gustav Iden løper fra fjorårets VM-vinner Mario Mola og 21-åringen Alex Yee løper fra alle

I en VM-runde hvor guttene fra Bergen, Kristian Blummenfelt, Gustav Iden og Casper Stornes var unormalt anonyme, viste andre unge lovende triatleter at kampen om topplasseringene vil bli tøff i årene som kommer. I dagens konkurranse i Yokohama gjennomførte 21-åringen Alex Yee fra Storbritannia den avsluttende 10-km løpingen på under 30 minutter og ble til slutt nummer fem. Ungareren Bence Bicsák, som er 24-år, tok 3.-plassen.
Lotte Miller fra Bryne Triatlonklubb skjøt fart gjennom svingene i Yokohama og preget løpet sammen med flere amerikanere.

Verdenseneren Vincent Luis (f. 1989) fra Frankrike og sørafrikaneren Henri Schoeman (f. 1991) tok de to øverste plassene på pallen og beviste med det at erfaring likevel har betydning. Iden (f. 1996) og Stornes (f. 1997) ble nummer 24 og 26 i dag, mens Kristian Blummenfelt (f. 1994) valgte å bryte grunnet store gnagsår på føttene. Han lå da best an av de norske.

Mario Mola, som har vunnet verdensserien de siste tre årene, lå sammen med Iden langt bak etter svømmingen. Begge måtte jobbe hardt på sykkelen for å berge en god plassering. Mola har i svært mange konkurranser gjennom årene vært den raskeste på løpingen, men måtte i dag se seg slått av Iden med halvminuttet på 10 kilometeren, som Iden løp på 30:45 minutter.

Enda en solid plassering av Lotte Miller i kvinnenes løp

I kvinnenes løp ble Lotte Miller nummer 11 i et løp preget av sterke amerikanere. Også Miller er blant de yngste i feltet. Verdenseneren Katie Zafares vant sin tredje av tre mulige VM-runder for året. Hun ble fulgt opp på pallen av sine amerikanske lagvenninner, Summer Rappaport og Taylor Spivey.

Miller med raskeste sykkeltid i feltet

Mens de norske guttene måtte jobbe hardt på syklingen for å ta igjen det tapte etter svøm, var Miller langt framme fra første armtak. Hun var nummer 8 opp av vannet, 10 sekunder bak ledende Jessica Learmonth fra Storbritannia. Den ledelsen spiste Miller opp på de første 300 meterne på syklingen. Miller viste evner på syklingen både teknisk og i kraft som overgår de fleste, og hun var med på å jobbe opp en solid ledelse for første gruppe. Som i forrige løp hadde hun den raskeste splittiden på syklingen, med 57:58 minutter på den 40-km lange løypa. Hun steg av sykkelen som nummer tre, men visste da at hun hadde sterke løpere rundt seg.

Løpingen har vært øvelsen Miller har slitt litt med i år. «På løp følte jeg meg svak og jeg manglet spenst i steget, men jeg klarte likevel å mobilisere godt på slutten og berget en 11. plass», fortalte hun etter løpet. Hun er fortsatt nummer 5 i verdensserien etter denne konkurransen, den tredje av åtte VM-runder.