Generalsekretær Rikke Lind slutter i Redningsselskapet

Rikke Lind fratrer som generalsekretær i Redningsselskapet 1. desember, etter ni år i stillingen.
Rikke Lind fratrer som generalsekretær i Redningsselskapet 1. desember.

– En fantastisk seilas går mot slutten. Jeg vil takke alle ansatte og frivillige for ni givende år, sier generalsekretær Rikke Lind, etter å ha informert ansatte på et allmøte tirsdag.

Lind ble ansatt som generalsekretær i august 2012. Siden den gang har organisasjonen vært gjennom en omfattende omstilling med en tryggere kyst som resultat. Redningsselskapet er i dag større enn noensinne, med over 320 ansatte, 1300 frivillige, 120.000 medlemmer og 53 bemannede redningsskøyter.

– Da jeg startet, ble jeg tatt imot med åpne armer. Hver dag har jeg møtt ansatte, frivillige, medlemmer og andre støttespillere med et genuint engasjement og tro på arbeidet vårt. Det er med stolthet jeg tenker over alt organisasjonen har fått til - både internt i Redningsselskapet og for kystberedskapen i Norge, sier Lind.

På Redningsselskapets representantskapsmøte i september fikk organisasjonen nytt presidentskap og flere i sentralstyret nye verv for en toårsperiode. Ny president, Jon Rysst, sier Rikke Lind har vært en svært viktig og handlekraftig leder for Redningsselskapet.

– Rikke har en unik evne til å få ting til å skje. Under hennes ledelse har Redningsselskapet nådd nye høyder. Medlemstallet økt med 80 prosent, flåten er styrket med 28 nye fartøyer og bare de siste tre årene er det er hentet inn nærmere 300 millioner kroner i nye donasjoner. Det er gjennomført betydelige effektiviseringstiltak, og selskapet har i dag en solid økonomi, sier Jon Rysst, president i Redningsselskapet.

– Hun har igangsatt flere modige prosjekt, som vår nye storsatsing på drukningsforebyggende arbeid, og selskapets sjøsikkerhetssenter RS Noatun i Horten, som også blir vårt hovedkontor fra 2024. Sentralstyret er svært takknemlig for innsatsen Rikke har lagt ned alle disse årene, og ønsker henne lykke til i ny jobb, sier Rysst.

Sentralstyret i Redningsselskapet innleder nå en prosess for å finne riktig person til å ta over stafettpinnen etter Rikke Lind. Direktør prosjekter Martin Fuhr Bolstad vil fra 1. desember fungere som generalsekretær inntil ny kommer på plass.

Rikke Lind fratrer som generalsekretær i Redningsselskapet 1. desember.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.