GDPR-bøter passerer 114 millioner euro

Europeiske tilsynsmyndigheter har så langt gitt ut 114 millioner euro i bøter knyttet til strengere personvernregler.

Reglene, kjent som GDPR (General Data Protection Regulation), ble innført for bedre sikring av personopplysninger i mai 2018. Dersom selskaper blir funnet skyldige i regelbrudd kan dette medføre store bøter.

Med 2824 rapporterte brudd på personvernreglene rangeres Norge på tiendeplass sammenlignet med de andre landene i rapporten. Antall meldinger om brudd i EUs 28 medlemsstater, samt Norge, Island og Liechtenstein, har overgått 160.000 siden GDPR ble innført.

Ifølge rapporten er det Frankrike, med sin bot på 50 millioner euro til Google, som så langt har gitt den største boten, mens Nederland, Frankrike, Storbritannia og Tyskland har flest rapporterte brudd.

- GDPR har satt brudd på personvernreglene på agendaen. Antall rapporterte brudd har økt med mer enn 12 prosent sammenlignet med fjoråret, så man kan trygt si at europeiske tilsynsmyndigheter har vært travle med å prøve ut sine nye sanksjonerings- og bøteleggingsmuligheter. Til tross for at 114 millioner euro er et høyt beløp i seg selv, er det relativt lavt sammenlignet med det maksimale beløpet for bøter som kan bli utdelt i henhold til GDPR. Dette indikerer at vi fremdeles er i startfasen av strengere overholdelse av personvernregelverket. I Norge har vi kun sett eksempler på utmåling av bøter til offentlige virksomheter og det blir spennende å se hvilket nivå det norske datatilsynet vil legge seg på i utmålingen av bøter til private virksomheter, sier partner i DLA Piper Norway Petter Bjerke.

For mer informasjon kontakt partner Petter Bjerke, T +47 906 07 708, E petter.bjerke@dlapiper.com.

DLA Piper er et globalt advokatfrima med tilstedeværelse i mer enn 40 land. Firmaet representerer kunder i en større geografisk og faglig utstrekning enn noe annet advokatfirma i verden. Ved vårt kontor på Aker Brygge i Oslo arbeider 90 advokater og totalt over 120 ansatte.

Følg saker fra DLA Piper

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DLA Piper på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra DLA Piper

Kaare Oftedal blir ny managing partner i DLA Piper i Norge27.12.2017 11:29:40 CETPressemelding

Kaare Oftedal blir ny managing partner i DLA Piper i Norge når Hans Christian Brodtkorb styrker fokus på DLA Piper sin nordiske vekststrategi. Brodtkorb har vært managing partner og ledet DLA Piper i Norge siden 2013. I denne perioden har firmaet økt omsetningen med hele 71 prosent fra 153 millioner i 2013 til 262 millioner i 2017. Samtidig har selskapet i perioden økt fra 76 ansatte til 120 ansatte ved inngangen til 2018.