Gamle beredere lagde vannskader for 96 millioner kroner

Hjemmets kanskje kjedeligste gjenstand kan være en tikkende vannbombe: Hvert år forårsaker varmtvannsberedere som har gått ut på dato millionødeleggelser.
Levetiden til varmtvannsberedere er gjerne 15-20 år. Eldre beredere har høyere risiko for for vannskade, opplyser forsikringsselskapet If. (Foto: If)

I fjor håndterte forsikringsbransjen 1871 vannskader hvor årsaken var slitasje og elde eller lokal korrosjon på varmtvannsberederen. Disse vannlekkasjene alene gjorde skader for 96 millioner kroner i privathjem og bedrifter, ifølge tall fra Finans Norge.

- Å skifte ut berederen sin står nok ikke øverst på «må gjøre»-listen til mange, selv om de ikke varer evig. Varmtvannsberedere i rustfritt stål har gjerne en forventet levetid på 15-20 år, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Veldig mange av de omfattende vannskadene skjer i borettslag og sameier der varmtvannstankene står i skap uten sluk på kjøkkenet. Da kan det gjerne være skader i flere leiligheter, hvor vann renner gjennom etasjene.

Uker med tørking

- Selv om vannskader fra gamle beredere er dekket på forsikringen, har jeg til gode å snakke med noen som synes det er moro å ha vann i veggen gjennom tre etasjer, lekkasje inn til naboen i oppgangen eller kjellerstua full av vann, sier Clementz.

Ved siden av gjenstander og møbler som blir ødelagt, er det en annen stor hake: Ved store vannskader går vifter i ukesvis for å tørke opp, og deretter er det håndverkere inn og ut av boligen i flere uker.

Forsikringsselskapet If anbefaler alle å ta en titt på produksjonsåret for varmtvannsberederen sin. Året står på tanken.

- Skriv dette året stort og tydelig med tusj på siden av berederen, så det er lett å se. Alternativt året tanken er montert. Varmtvannsberederen er kanskje hjemmet kjedeligste gjenstand, og det er smart å ha en tydelig påminnelse om når det er på tide å bytte, sier informasjonssjefen i If.

Ta en titt på og rundt tanken årlig for å oppdage tilløp til lekkasje tidlig, er hans råd.

Risiko på kjøkkenet

– Gamle varmtvannstanker som er plassert i benkeskap på kjøkken og uten vannsensorer og vannstoppeventil kan føre til store skader. Vi anbefaler boligsameier og borettslag å foreta årlige inspeksjoner av varmtvannsberedere. I leiligheter er det mange skader, sier han.

Tidligere var det mulig å installere beredere i alle rom uten å ha sluk eller lekkasjesikring. I alle nye boliger hvor det skal installeres ny bereder på for eksempel kjøkkenet, må den sikres mot lekkasje. Det vanligste er at rørleggeren monterer en vannstoppeventil.

- Skal du bytte ut den gamle berederen din, og den står i et kjøkkenskap uten sluk, bør du få montert vannsenorer og vannstoppeventil. Det er også mulig å installere en slik ventil på berederen du har i dag, for sikkerhets skyld, sier Sigmund Clementz i If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)