Galleri VOX i Bergen med ny utstilling

MÅNEPORTRETTER er en utstilling med monotypier av Anne Gunn Oxholm

Månen og særlig fullmånen

Kunstneren er opptatt av denne satellitten som kretser rundt Jorden, og som med sin fremtoning og kraft har påvirket mennesker i generasjoner. For noen gir månen så mange forstyrrelser at det går ut over helsen, ved at den fører til søvnvansker og utfordringer i hverdagen. Disse forstyrrelsene har Anne Gunn levd med gjennom mange år, og i dette prosjektet har hun valgt å møte månen gjennom en serie bilder der hun «portretterer» den. I en serie monotypier har hun jobbet seg gjennom farger og nyanser, og gitt Månen en aura av både magi og poesi. Ingen fullmåner er like, og Anne Gunn sine gjengivelser er neppe tro mot virkeligheten. Fargesterke, vakre og uttrykksfulle svever månene på de hvite og transparente trykkpapirene. Gjennom en personlig prosess og bearbeiding av fargeflater fremstår Anne Gunn sine måner mer som en venn enn en fiende, - og da er kan hende også målet nådd.

Anne Gunn har vært medlem av Fellesatelieret Galleri VOX siden 2020, og har gjennom disse to årene arbeidet med grafikk. Hun går nå av med pensjon, og med denne utstillingen ønsker vi å markere hennes avslutning hos oss.

For interesserte fra pressen, inviterer vi gjerne til forhåndsvisning. Ta kontakt på hverdager mellom 08.00 – 16.00