Gabrielle Bjørnstad-Northern er konstituert som generalsekretær i Norges Triatlonforbund

Gabrielle Bjørnstad-Northern (47) har takket ja til en midlertidige ansettelse som generalsekretær i Norges Triatlonforbund fra 1. januar til 31. desember 2020. Hun har siden mai 2017 vært ansatt som kommunikasjonsansvarlig i samme forbund, og fortsetter med kommunikasjonsansvaret i tillegg til rollen som øverste leder for administrasjonen.

Utover stillingen i forbundet, kjenner Gabrielle Bjørnstad-Northern idretten som ivrig mosjonist, som mor til to aktive barn og som trener i Mysen svømmeklubb. Hun har også betydelig ledererfaring fra tidligere, senest som ansvarlig for markeds- og kommunikasjonsavdelingen i revisjons- og regnskapsfirmaet BDO og tidligere som markedssjef i advokatfirmaet SANDS.

I rollen som generalsekretær vil Gabrielle Bjørnstad-Northern ha et hovedansvar for å koordinere administrasjonsteamet, sørge for daglig økonomistyring, representere forbundet utad og være sekretær for forbundets styre. Særforbundet har vært uten generalsekretær siden Kari Uglem sluttet juli 2019. Hun fratrådte for å frigi midler til bredde- og elitesatsing i et forbund med stram økonomi.

- Styret i NTF er svært fornøyd med at en person i egne rekker kan gå inn som generalsekretær. Gabrielle har vært i forbundet i snart 3 år og kjenner godt til idretten. Vi er trygg på at hun vil kunne gjøre en god jobb med å utvikle forbundet videre. Det forteller president i Norges Triatlonforbund, Arild Mjøs Andersen.

- Jeg takker styret for tilliten og gleder meg veldig til å ta fatt på oppgavene. Triatlon er sporten jeg elsker, og det ligger store muligheter for mestringsfølelse i å ta tak i to store roller. Forbundet vedtok en ny langtidsplan i november, og arbeidet med å nå målene i den blir en veldig spennende prosess for oss i administrasjonen framover. Vi har et fantastisk fellesskap både innad i administrasjonen og med styret i Norges Triatlonforbund. På samme måte som våre internasjonale helter Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Gustav Iden og Casper Stornes «lever» vi verdiene våre; mestring, fellesskap og begeistring, og har gjennomføringskraft gjennom godt samarbeid, sier Gabrielle Bjørnstad-Northern.

Norges Triatlonforbund har opplevd stor vekst det siste tiåret, først blant eldre utøvere og nå blant yngre atleter. Landslaget har i samme periode etablert seg blant «stormaktene» i idretten, og Norge har flere medaljekandidater i triatlon i OL 2020.

Gabrielle Bjørnstad-Northern er fra og bor i Indre Østfold.

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum

Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 1313.2.2020 12:47:30 CETPressemelding

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).