Fyrverkeri selges som varmt hvetebrød – vær ute i tide!

Gjennom de siste årene har det blitt strengere regulering på fyrverkeri. I tillegg gjorde pandemien at folk feiret alternativt da det var antallsbegrensninger. Likevel ser fyrverkeriimportørene en kraftig omsetningsvekst i Norge. På tross av høy inflasjon og skyhøye strømpriser unner nordmenn seg fyrverkeri også i 2022. Basert på forhåndssalget fra over 1500 forhandlere blir 2022 et nytt rekordår for fyrverkeribransjen.

Privat fyrverkeri har bikket en halv milliard kroner i omsetning (2021).

De siste to årene har omsetningen av fyrverkeri økt med over 30%.

-        Det er gledelig at fyrverkerisalget går opp, og at antall skader står på stedet hvil. Det betyr at folk har blitt mer oppmerksom på å ta forholdsregler, setter seg godt inn i hvordan man bruker fyrverkeri, samt bruker beskyttelsesbriller, sier Rikard Spets, talsperson for Norsk Fyrverkeriforening.

Spets påpeker at fyrverkeri bare selges 5 dager i året og at han tror det kan bli kødannelser.

-        Utviklingen er at flere ønsker å kjøpe fyrverkeri i bodene, og vi ser at det kan bli kø på flere steder. Jeg vil anbefale å være ute i god tid så man får tak i de artiklene man ønsker, og slipper kø!, sier Spets.

Det er bare lov å skyte opp fyrverkeri 31 desember mellom 18:00 og 02:00.

7 av 10 barnefamilier kjøper fyrverkeri og arrangerer sin egen nyttårsfeiring

En undersøkelse utført av Norstat for Norsk Fyrverkeriforening viser at hele 7 av 10 barnefamilier kjøper inn fyrverkeri og arrangerer sin egen nyttårsfeiring. Dette gjelder også i områder hvor det er offentlige fellesoppskytinger.

-        For mange familier er fyrverkeri en flott avslutning av året, og for mange barn er det den store drømmen å få være oppe så lenge at man får se på og ta del i feiringen. For å kunne ta vare på dyr, og ikke lage uheldige hendelser er det viktig at folk respekterer oppskytningstiden, slik at alle får i en fin feiring.

Rikard Spets
Talsperson for Norsk Fyrverkeriforening
spets@norskfyrverkeri.no

Norsk Fyrverkeriforening (NFF) ble stiftet i 1995 og har som formål å ivareta og beskytte bransjens interesser, rettigheter og plikter.

NFF skal sette standard for fyrverkeriartikler som omsettes i Norge, innenfor de rammer norske og internasjonale myndigheter setter på området. Vi tilstreber en optimal sikkerhet innen vårt fagområde, med spesiell vekt på sluttbrukers sikkerhet.