Fullt hus da Computas arrangerte fagkvelden After Hours - “Morgendagens utvikling #Beyondthebuzz”.

Torsdag kveld kunne Computas endelig åpne dørene igjen og invitere til fagkvelden “After Hours” hvor kunnskapsdeling, faglige diskusjoner og sosialt samvær sto i fokus.
Torsdag kveld ble Computaslokalene på Egertorget fylt til randen med kunder, samarbeidspartnere, ansatte og andre fra bransjen som ønsket å høre mer om "Morgendagens utvikling".

Ny teknologi åpner opp for nye muligheter, men også mange vanskelige valg. Kveldens program utforsket hvordan man kan tilnærme seg IT-utvikling/modernisering som gir langvarig gevinst, og belyste flere viktige konsepter innenfor moderne systemutvikling. Med to fagspor og seks foredrag ble det god anledning for faglig påfyll.

- IT-bransjen har vært sterkt preget av buzzord, og det kan ofte virke som at snakket rundt nye trender har vært viktigere enn hva som fungerer og gir verdi. Derfor mente vi i Computas at det var på høy tid med en slik fagkveld. Og det er tydelig at dette temaet opptar folk; vi fikk enorm respons, og Computaslokalene på Egertorget ble fylt til randen med kunder, samarbeidspartnere, ansatte og andre fra bransjen som ønsket å høre mer om "Morgendagens utvikling", sier Avdelingsleder for brukeropplevelser og digitale flater Håvard Wiik.

Koblingen mellom forretningsmål og teknologi

Kvelden åpnet med middag og fellesforedrag med Sven Malvik, leder for “cloud platform”-teamet i Vipps. Forfatteren og foredragsholderen har pratet på flere store, internasjonale konferanser - I går snakket han til de 110 oppmøtte på Computashuset. Han fortalte om de teknologiske bestemmelsene med Azure - i den imponerende veksten appen har hatt.

Videre kunne gjester og ansatte velge blant to ulike fagspor - spor 1 fokuserte på forretning, og spor 2 tok for seg tematikker rundt teknologi. Fordelt på sporene var foredrag fra fem av Computas egne dyktige foredragsholdere. Også seniorrådgiver og leder av programmet for internasjonal portefølje i UDI, Trond Prestegarden, pratet denne kvelden og fortalte om arbeider de gjør for å innføre de nye kravene til økt grense- og territorialkontroll fra EU.

Det var stort engasjement fra salen da Prestegarden fortalte om det omfattende og komplekse prosjektet som innebar endringer av norske lover, IKT-infrastrukturer, Politidirektoratet og andre offentlige virksomheter.

- Det var svært nyttig å få perspektivene fra to vidt forskjellige virksomheter som Vipps og UDI, og hvordan de tilnærmer seg utviklingsarbeid og teknologivalg. Diskusjonen i etterkant var et bevis på at mange er på jakt etter gode svar, ikke minst rundt å få til en sterkere kobling mellom forretningsmål og teknologi, sier Håvard Wiik.

Buzz or Real?

Den faglige delen av kvelden ble rundet av med en “fireside chat” hvor kveldens foredragsholdere og leder for Computas’ satsning i Trondheim Ida Ryland, deltok. Sjefsingeniør i Computas’ Rustam Mehmandarov ledet samtalen som dreide seg om teknologivalg, før det var tid for en runde med “Buzz” eller “Real” hvor hele publikum deltok. Det var en engasjert og munter gjeng som samlet seg etter foredragene for å mingle og la seg inspirere av ølbryggerens fag i regi av Klokk & Co Mikrobryggeri.