Trafikksikkerhetsforeningen

Frykter sommertrafikken - seks gode råd for å unngå ulykker

Sommeren er tiden på året der det skjer flest alvorlige trafikkulykker. Sett din egen og andres sikkerhet først når du beveger deg ut i trafikken er oppfordringen fra Trafikksikkerhetsforeningen.

administrerende direktør i Gjensidige. Foto: TSF
Samferdselsminister Knut Arild Hareide foretok den offisielle åpningen av årets #TryggSommer aksjon, her sammen med Geirr Tangstad-Holdal (h) daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen og samarbeidspartner Helge Leiro Baastad, administrerende direktør i Gjensidige. Foto: TSF
Sommeren er høysesong for dødsulykker i trafikken. De seks siste årene har i snitt 37 personer mistet livet i sommertrafikken. Hvert år mellom 2015 og 2019 har i snitt 212 personer blitt hardt skadd, ifølge tall fra SSB.

Tallene gjør inntrykk på daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

I 2006 mistet han tre nære familiemedlemmer i en møteulykke på E39 ved Helleland i Rogaland. Siden har han jobbet for bedre trafikksikkerhet. Men nå frykter han en ny sommer med mange tragiske ulykker.

– Dødstallene for mai i år er høyere enn for tilsvarende måned i fjor. Jeg er redd for at dette er en indikasjon på hva sommeren kan bringe, konstaterer han.

Turne for å forebygge ulykker
Som ledd i arbeidet med trafikksikkerhet, drar Trafikksikkerhetsforeningen ut på en sommerturné. Den gjør stopp i en rekke byer mellom Bodø og Halden, og målet er å informere folk gjennom personlige møter, tradisjonelle- og sosiale medier som Facebook og Instagram.

Samferdselsministeren startet årets sommeraksjon
På et arrangement i Oslo onsdag den 16. juni foretok Knut Arild Hareide den offisielle åpningen av årets sommeraksjon.

- Jeg er veldig glad for å få være med på åpningen av trafikksikkerhetskampanjen #Tryggsommer som Trafikksikkerhetsforeningen står for. Det er et veldig viktig arbeid, og trafikksikkerhet er noe av det viktigste jeg gjør som samferdselsminister, sa Hareide.

Målet for #TryggSommer aksjon er å informere og dermed redusere antall alvorlige ulykker denne sommeren.

Her er rådene som hjelper deg trygt frem og vel hjem igjen i sommer:

1. Kjør alltid etter forholdene og bestandig innenfor den gjeldende fartsgrensen på stedet.
  2. Når du merker du er sliten eller trett, stopp og ta gode pauser. Sov om nødvendig! Å være uthvilt som sjåfør er avgjørende for din egen og medtrafikantenes sikkerhet. 18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille. 24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille
  3. Sikre lasten godt. Løse gjenstander i bilen kan fort bli til drapsvåpen ved nødvendig og brå oppbremsning.
  4. Sjekk bilen før du drar ut på langtur. Både tekninsk kjøretilstand og lufttrykk i dekkene.
  5. Ikke forstyrr føreren - mobil, radio og andre distraksjoner må andre enn føreren ta seg av!
  6. Og husk, det er bedre å komme noen sekunder senere fram, enn å ikke komme fram!

Bilder

administrerende direktør i Gjensidige. Foto: TSF
Last ned bilde
- Sommeren er tiden på året det skjer flest alvorlige trafikkulykker. Sett din egen og andres sikkerhet først når du beveger deg ut i trafikken, er oppfordringen fra Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen (TSF). Foto: iStockPhoto/TSF

Om Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikksikkerhetsforeningen
Plogveien 7

401 30 800http://www.trafikksikkerhetsforeningen.no/

TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.

TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.

TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.

Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen

Trafikkfarlige fylkesveier - kun 100 mill i Statsbudsjettet 20217.10.2020 12:13:43 CEST | Pressemelding

På fylkesveiene er det i snitt ca. 80 prosent høyere risiko for å bli drept eller hardt skadet enn på riksveinettet i følge Statsbudsjettet for 2020. Regjeringen følger opp med kun 100 millioner til fylkesveiene i sitt forslag til statsbudsjettet 2021. Fylkesveiene må ikke bli redusert til et annenrangs veinett, med store forskjeller i skaderisiko og framkommelighet sammenlignet med riksveiene. Trafikksikkerhetsforeningen vil derfor ha en større målrettet statlig overføringer til vedlikehold for å gjøre fylkesveiene tryggere.