Doble bøter, mer og uavhengig kontroll av veiarbeid
Med sommeren kommer mer veiarbeid, samtidig som trafikken øker.
Sommermånedene er den tiden på året det skjer flest alvorlige ulykker. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadet i alt i sommertrafikken hvert år.
På et seminar med bransjen som jobber ute på og ved veien, aarrangert av Trafikksikkerhetsforeningen, fikk TSF forslag om mer kontroll, både av UP og et uvhengig statlig kontrollorgan, samt doble bøter ved trafikkforseelser gjennom arbeidsområdene.
- Vi har allerede fått dystre meldinger om grisekjøring forbi veiarbeidssteder fra våre medlemmer og av andre i bransjen. Vi håper at UP vil prioritere flere kontroller av farten gjennom arbeidstedene, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF - Trafikksikkerhetsforeningen.
- Vi er også opptatt av sikkerheten til trafikantene, derfor vil vi følge opp forslag om uavhengig kontrollorgan av hvordan sikringen, skilting og arbeidvilkårene er på arbeidstedene ute i veitrafikken, fortsetter Tangstad-Holdal. Vi tenker oss en modell der kontrollen av arbeidsvarsling og arbeid på veien blir flyttet til et uavhengig statlig organ, som f.eks under Vegtilsynet.
Våre medlemmer som jobber i bransjen etterlyser mer kontroll av bransjen - slik at sikkerheten blir tatt på alvor og får den annerkjennelsen den behøver.
Mange trafikanter irriterer seg over nedsatt hastighet og ventetid, og lar frustrasjonen gå ut over de som jobber langs veien. Det kan sette veiarbeidernes liv i stor fare. Nullvisjonen er et høythengende og krevende mål. Doble bøter, prikker og fengselsstraffer i veiarbeidsområder er en lavthengende frukt som mange mener at vi bør innføre nå.
– Husk at de som jobber langs veien, er noens pappa eller mamma, kjæreste, sønn eller datter, sier Geirr Tangstad-Holdal.
Han minner også om en annen ting som veiarbeiderne føler på daglig: - Hvordan du kjører forbi veiarbeidet, kan avgjøre hvorvidt de kommer hjem i god behold etter arbeidsdagen eller ikke.
– Husk på det neste gang du irriterer deg over at du må kjøre litt saktere, vente på grønt lyst, eller på at trafikkdirigenten gir klarsignal til å kjøre, sier Tangstad-Holdal.
Utålmodige sjåfører gir ulykker
Statistikken viser at Tangstad-Holdal har et dystert poeng. Hvert år skjer det alvorlige hendelser i veiarbeidsområder, også med personskader. Senest i fjor ble en veiarbeider drept i en slik ulykke.
– I Vegvesenets register ser vi at flere av hendelsene skyldes utålmodige sjåfører. Det bør være unødvendig, sier han og legger til: – Vi er alle enige om samtlige i Norge skal ha en trygg arbeidsplass. Da må vi alle bidra, inkludert du og jeg når vi kjører bil.
Mange synder med farten
Mens 42 prosent av bilistene blir irriterte når de må stoppe på grunn av veiarbeid, er en annen «uvane» langt verre:
Hele tre av fire kjører ofte fortere enn hastigheten som er tillatt når de passerer veiarbeid, ifølge en undersøkelse Kantar har gjennomført for Trafikksikkerhetsforeningen.
Det er alvorlig. For fart er ikke bare farlig hvis du treffer noe eller noen. Fart gjør også at det blir vanskeligere å stoppe i tide.
I Trafikksikkerhetshåndboken vises det til forskning om opptil dobbelt så stor ulykkesrisiko i veiarbeidsområder som ellers i veitrafikken. Kjøremønster, sikt og selve arbeidet er viktige faktorer.
Norge har en vedtatt nullvisjon for drepte og alvorlig skadde i veitrafikken.
Kontakter
Geirr Tangstad-HoldalDaglig leder i TSF
Tel:401 30 800post@tsforeningen.nowww.trafikksikkerhetsforeningen.noBilder
Lenker
Om oss
TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.
TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.
TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.
Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
NCC Industry blir medlem i Trafikksikkerhetsforeningen7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
NCC blir medlem i Trafikksikkerhetsforeningen og skal bidra i organisasjonens arbeid med å styrke sikkerheten i forbindelse med veiarbeid.
Trafikksikkerhetsforeningen: Ta vare på hverandre i sommertrafikken13.7.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for dødsulykker i trafikken. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadde i alt i sommertrafikken hvert år, ifølge tall fra SSB. - Tallene gjør inntrykk sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.
Den nasjonale Vegsikringskonferansen 20237.2.2023 10:50:20 CET | Pressemelding
For femte gang arrangerer Trafikksikkerhetsforeningen Den nasjonale Vegsikringskonferansen den 8. og 9. februar 2023 på Gardermoen. Vegsikringskonferansen 2023 vil ha hovedfokus på trygge trafikkmiljø og midlertidig sikring av arbeidssteder ute i veitrafikken.
Nå må vi ta ansvaret for trafikksikkerheten27.9.2022 10:30:55 CEST | Pressemelding
I Norge baseres trafikksikkerhetsarbeidet på nullvisjonen. Målet er med andre ord ganske enkelt: I veitrafikken skal det ikke skje ulykker der personer blir hardt skadde eller mister livet. Signalene fra Samferdselsdepartementet angående kommende forslag til statsbudsjettet gir grunn til bekymringer.
Dobbel bot på forseelser i vegarbeidsområdet10.8.2022 07:05:00 CEST | Pressemelding
Skulle bare snike i køen – kjørte på en trafikkdirigent. Dette skjedde nylig på en vegarbeidsplass på E134. Og altfor ofte blir vegarbeiderne utsatt for farer. Midlertidig sikring og arbeidsvarsling gjøres for at du som trafikant skal komme deg trygt forbi vegarbeidsområdet. Det samme ønsker vi at de som jobber ute i vegtrafikken skal gjøre, nemlig komme seg trygt hjem etter endt arbeidsdag.