Frykter full krig med Israel

Etter Israels luftangrep mot Gazastripen forventer innbyggerne en eskalering utover natten. Norsk Folkehjelps landdirektør i Palestina forteller at palestinerne frykter en ny stor krig med Israel, bare 15 måneder etter den forrige. Norsk Folkehjelp krever at Norge tar initiativet til dialog for å stoppe eskaleringen.
Bombing av Gaza i 2021. Foto: Mohammed Zaanoun / Norsk Folkehjelp

Flere er drept og såret etter at Israel utførte et luftangrep mot Gaza. Det skjedde etter at Gazastripen i flere dager har vært isolert etter at Israel stengte grensen.

- Nå har det verste skjedd. Den siste uken har vært preget av frykt, usikkerhet og et ørlite håp om at fornuften får råde, men angrepet har vært forventet, sier Anja Annesdatter Riiser, landdirektør i Norsk Folkehjelp for Palestina.

Riiser er selv i Gaza, og forteller at folk forsøker å få gjort så mange innkjøp som mulig for å forberede seg på en natt der de vi forventer en eskalering av angrepene.

- Mine kolleger og venner forsøker å være så rolige som mulig, men spesielt barna er vettskremte. Alle som bor i Gaza, vet at det ikke er et eneste sted som er trygt.

En ny krig på Gazastripen vil føre til store sivile tap, på grunn av den høye befolkningstettheten. Riiser sier sannsynlighet er stor for at det blir full krig, bare 15 måneder etter forrige.

- Israel har drept en høytstående leder i gruppa Islamsk Jihad, og vi forventer derfor at det vil bli gjengjeldt.

Norsk Folkehjelp oppfordrer partene og land som har innflytelse over de palestinske gruppene og Israel til å gjøre hva de kan for å avbryte eskaleringen. Gaza tåler ikke enda en krig.

Bombing av Gaza i 2021. Foto: Mohammed Zaanoun / Norsk Folkehjelp