Frivillige i påskeberedskap: fra betydelig snøskredfare i nord til skogbrannfare i sør

I dag starter påskeberedskapen for mange av de frivillige redningsmannskapene i Norsk Folkehjelp.

Mannskaper over hele landet er i beredskap på hytter på fjellet, hjemme i byen og langs kysten for å gjøre påskeferien tryggere. I Nord-Norge er skredmannskapene ekstra på vakt.

– I vinter er det dessverre alt for mange som har omkommet i snøskred. I Nord-Norge er det fortsatt betydelig skredfare flere steder, og skredmannskapene våre er klare til å rykke ut umiddelbart hvis alarmen går. Vi håper derimot at vi får en påske uten flere alvorlige hendelser knyttet til skred, sier Live Kummen, leder i Norsk Folkehjelp Sanitet.

– Det er på mange måter ei spesiell påske vi nå går i møte. I Sør-Norge er det lite snø, vårstemning og skogbrannfare flere steder. Fjorårets sommer utfordret beredskapen i sør med store og langvarige skogbranner. Vi håper folk tar hensyn til lokale forhold og lytter til råd fra lokalt brannvesen, sier Live Kummen.

I Sør-Norge er det fortsatt en del snø i høyden, og det forventes derfor stor utfart til steder der folk får tatt sesongens siste skiturer.

– Det er meldt strålende vær mange steder, og appelsin og kakao i hytteveggen er en kjær tradisjon for mange. Vi forventer derfor stor utfart til steder med snø og påskestemning. Lokal beredskap vil dermed være like viktig i år som tidligere, enten det er i form av stasjonær beredskap i fjellet eller ordinær beredskap i bygda og byen, sier Live Kummen.

Mange i beredskap i byen

Norsk Folkehjelps redningsmannskaper har aldri hatt mer å gjøre, og forventer en aktiv påske også i år.

– Det er flott å se at folk fortsatt bruker påskeferien til å komme seg ut på tur, og vi er i ekstra beredskap på mange steder der folk ferdes i påska. Samtidig er det også mannskaper som er igjen i byen for å holde beredskapen oppe der folk flest er. De fleste aksjonene vi rykker ut på gjennom året, er ikke turgåere som har gått seg bort, men folk som blir meldt savnet i urbane strøk. Vi må også opprettholde beredskapen for disse, sier Live Kummen.

Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige mannskaper i beredskap 24/7, 365 dager i året. I 2018 rykket de ut på 450 aksjoner – en kraftig økning fra 300 året før.

Norsk Folkehjelp - 600 delegater fra hele verden til Oslo-konferansen for en minefri verden22.11.2019 16:30:37 CETPresseinvitasjon

Oslo-konferansen for en minefri verden arrangeres i Oslo fra tirsdag 26. til fredag 29.november. Norge er presidentskap for Minekonvensjonen i 2019, og var sterkt medvirkende til at Minekonvensjonen ble vedtatt i Oslo i september 1997. Norsk Folkehjelp har siden starten i Kambodsja i 1992 bygget seg opp til å bli en av verdens største aktører innenfor humanitær minerydding, og var en sterk pådriver for minekonvensjonen.

Norsk folkehjelp - Colombia med nasjonal storstreik – flere kjente ledere kommer til Oslo og kan intervjues21.11.2019 14:57:36 CETPressemelding

I dag torsdag 21 begynner en nasjonal storstreik i Colombia. Situasjonen er svært spent, det er stor mobilisering også blant folk som ikke vanligvis streiker, regjeringen truer med portforbud og har militarisert Bogota sentrum. Kravene fra de som protesterer er mange, men inkluderer stans av drap på miljøforkjempere, urfolk og andre sosiale ledere, gjennomføring av fredsavtalen, endringer i pensjons og arbeidstakerrettigheter og omfordeling av ressurser.