Fritt valg av verksted uten å miste garantirettigheter

Bare halvparten av norske bileiere er klar over at du ikke må bruke merkeverkstedet for å beholde garantien på bilen, viser en undersøkelse Autobransjens Leverandørforening (ABL) gjennomførte i 2018.
- Dette viser at det tar tid før folk får med seg endringer, sier Sødal, - I 2013 avklarte Konkurransetilsynet, etter initiativ blant annet fra NAF, at fritt verkstedvalg ikke skal gå ut over fabrikkgarantiene, fortsetter han.
Fri konkurranse er bra for forbrukerne
Fritt verkstedvalg betyr at bileiere har rett til å velge verksted og reservedeler når de selv betaler for service eller reparasjon på bilen din. Bilimportørene og -produsentene kan ikke avslå garantikrav fordi bileieren har hatt service eller fått reparert bilen sin hos et frittstående verksted, eller reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler. Eneste forutsetning for reservedelene er at de har tilsvarende kvalitet som originaldelen.
- Innfris ikke garantikrav når dette er oppfylt, brytes konkurransereglene, slår NAF-rådgiveren fast.
Velg fritt, men husk dokumentasjon
Velger du å bruke et frittstående verksted, må du huske å få dokumentasjon på jobben som er gjort og reservedelene som er brukt. Vedlikehold og reparasjoner skal være fagmessig utført og i tråd med fabrikkens retningslinjer. Verkstedet som brukes må være offentlig godkjent. Er denne dokumentasjonen i orden, gjelder garantiene på bilen.
- Selv om bileieren har ansvar for denne dokumentasjonen, har frittstående verksteder ansvar for å fremskaffe den, sier Nils Sødal.
Det betyr at verkstedet må gi deg som bileier nødvendig dokumentasjon, for å gi trygghet rundt valg av verksted og for å unngå usikkerhet om arbeidet er fagmessig utført.
Bruk din forbrukermakt
Fritt verkstedvalg gir deg som forbruker makt til å få en god pris på service og reparasjonsjobber.
- Det er alltid lurt å be om et tilbud fra minst tre verksteder. Et av dem bør være merkeverkstedet for din bil, rådgir Sødal.
Det er ikke gitt at merkeverkstedet er dyrere enn de frittstående. Konkurransen har ført til at merkeverkstedene har gått ned i pris og flere har innført prisløfte om at de skal matche andre tilbud.
Garantijobber skal tas hos merkeverksted
Utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien må fremdeles utføres av merkeverksted.
-Det er helt naturlig, i og med at det er bilprodusenten som står for garantien og du som bileier ikke betaler for garantijobber, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Slik pakker du julebilen19.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Juleutfarten står for døra, og bagasje og julegaver skal pakkes i bilen. - Bruk god tid på pakkingen av bilen når dere skal til hjemstedet eller på hytta i juleferien. Da kommer dere vel frem, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Unngå parkeringsskadene i julen18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke bare betalingskortet som går varmt i julestria, mange stifter også bekjentskap med skademeldingen. - I år som alle andre år, fortsetter juletradisjonen med å bulke julen inn på stadig trangere parkeringsplasser, advarer NAF.
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
