Fremtidens offroader – Audi AI:TRAIL quattro

Audi fullfører kvartetten av visjonære kjøretøy, og presenterer på IAA 2019 en elektrisk offroader: Audi AI:TRAIL quattro, et omfattende konsept for bærekraftig mobilitet utenfor allfarvei. Alle de fire konseptbilene – Audi Aicon, AI:ME, AI:RACE og AI:TRAIL blir vist sammen på Audis stand i Hall 3 under hele IAA i Frankfurt.
Audi AI:TRAIL quattro
  • Utslippsfri ferdsel, også i utenfor allfarvei
  • Fire elektriske motorer gir quattro
  • Frontlykter erstattet av fem droner
  • Aicon og venner: Audi viser fire visjonære konseptbiler på IAA

Fireseteren Audi AI:TRAIL quattro kombinerer muligheten for automatisert kjøring med suverene offroadegenskaper. Glasset som omgir kabinen er strak helt ned, for uovertruffen oversikt. Den rikelige batterikapasiteten sørger for tilstrekkelig rekkevidde, selv der det er langt mellom ladestasjonene.

«Trail»-delen av navnet viser til iveren etter å utforske naturen. Derfor er det ingen store skjermer om bord for å kunne strømme TV-serier eller holde videokonferanser. I stedet gir store glassflater panoramautsikt til omgivelsene. Slik beskriver Audis sjefsdesigner, Marc Lichte, konseptet:

– Med AI:TRAIL viser vi et offroadkonsept med utslippsfri elektrisk drivlinje, for en ny kjøreopplevelse utenfor veier med fast dekke. I trå med dette, har vi designet et monolittisk, enkelt karosseri – med maksimale vindusflater for å skape en intens forbindelse med omgivelsene.

Audis visjonære kjøretøy

Audi AI:TRAIL quattro er fjerde bil ut i en serie av elektriske konseptbiler. Det begynte med presentasjonen av Audi Aicon på bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i 2017. Etter dette luksuskjøretøyet – innrettet for høyautomatisert langdistansekjøring – fulgte en utslippsfri monocoque-konstruksjon for racerbanene: Audi PB18 e-tron. Den debuterte på Pebble Beach i 2018. Den har fått nytt navn til IAA 2019, for å kunne innlemmes i den nye AI-familien. Nå heter den AI:RACE, noe som levner liten tvil om intensjonene til denne elbilen.

Den tredje i serien, Audi AI:ME, ble introdusert på bilutstillingen i Shanghai 2019. Det er en autonom bil tilpasset verdens megastorbyer, som tilbyr passasjerene perfekt connectivity og tallrike infotainmenttjenester for å kunne utnytte tiden og slappe mest mulig av i den uungåelig køkjøringen.

Og til slutt: AI:TRAIL. Audi øker nå spennvidden for sine konseptbiler til også å inkludere offroadkjøring. Bilen er utstyrt med fire elektriske motorer som gir Audi-typisk quattro, og systemer for automatisert kjøring.

Audis fire konseptbiler forenes av mer enn bare den elektriske drivlinjen. De viser et helt nytt mobilitetskonsept for merket med de fire ringene. Til forskjell fra tradisjonelle biler, må slike kjøretøy ikke lenger være kompromiss tilpasset en hel rekke ulike scenario. Morgendagens biler vil være mulig å konstruere for mye mer spesialisert bruk. I fremtiden vil kundene kunne få muligheten til å bestille disse spesialiserte Audi-modellen fra en «Audi on demand»-pool, tilpassete deres behov og personlige preferanser, og lease dem for en avgrenset periode.

I denne prosessen vil kundene ikke gå glipp av den høye graden av personlige tilpasninger som dagens kjøpere av premiumbiler tar for gitt. Brukerdata og personlige preferanser blir brukt i konfigureringen av leasingbilene. Farger, interiør og teknisk ekstrautstyr kan forhåndskonfigureres med en app, og informasjonen lagres i «my Audi». Alt ned til foretrukket temperatur, seteinnstilling og personlige spillelister kan være aktivert når kunden setter seg i bilen.

Lett synlig teknologi – eksteriøret

Med en lengde på 4,15 meter og en bredde på 2,15 meter, er den bredskuldrede offroadfremtoningen til Audi AI:TRAIL umiddelbart tilstede. Takhøyden er 1,67 meter, og de enorme 22-tommershjulene med 850 mm brede dekk sladrer tydelig om bilens ekstreme offroadegenskaper, selv når den står stille. Med en bakkeklaring på 34 cm kan den vade i mer enn en halvmeters dypt vann.

I ulendt terreng gir denne arkitekturen rikelig spillerom, uten at battert (integrert i gulvet) kommer i kontakt med underlaget.

Kabinen er omgitt av polygonformede strukturer, og rommer opptil fire mennesker. En karakteristisk egenskap, som understreker slektskapet med Aicon og AI:ME, er den utstående kanten halvveis oppe langs sidevinduene. Denne hoftelinjen fortsetter både foran og bak, og binder sammen hele karosseriet til en monolittisk enhet. Med den elektriske drivlinjen som en del avi gulvet, er det ikke noe behov for overhengende seksjoner eller separate påbygg for motor og drivverk. De fire konseptbilene til Audi på IAA 2019 demonstrerer at «one-box»-design blir den nye gullstandarden i den elektriske bilæraen.

Lav vekt og maksimal karosseristivhet er selvsagt viktige tekniske mål, spesielt for offroadere. Derfor er AI:TRAIL laget av en miks mellom høyfast stål, aluminium og karbonfiber. Resultatet er at den veier bare 1 750 kg, inkludert høykapasitetsbatteriet.

Oversikt som i et helikopter

Frontruten er svøpt rundt fronten på bilen, som cockpiten på et helikopter. Passasjerene har uforhindret utsikt til veien eller terrenget, både foran og på sidene. Også neste hele taket, fra frontrute til hekkspoiler, er i glass, og gir panoramautsikt til himmel og landskap. Til og med Singelframe-grillen er glasert – bare de fire ringene har den vante plasseringen i den ellers oktagonale glassflaten.

Kraftige bærearmer og McPherson-fjærbein gir robusthet og sikre kjøreegenskaper. De spesielle dekkene er iøynefallende ved første blikk: Mønsteret ser ut til å være trukket hele veien gjennom de høye dekksidene. Men bak dette finnes en struktur av støttefjærer, som er integrert i dekket cord. Konstruksjonen tillater at dekkene bidrar med 60 mm økt fjæringsvei. I tillegg til bedre fremkommelighet, gir dette også passasjerene en kraftig forbedret komfort.

Dekkene har også en sensorstyrt trykkregulering. Optiske sensorer arbeider sammen med den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) for å kartlegge underlaget, og dekktrykket justeres etter forholdene. Redusert dekktrykk gir for eksempel betydelig bedre flyteevne og fremkommelighet på løst underlag som sand og snø, mens økt dekktrykk gir stabilitet på asfalt.

Forenkling som stilprinsipp – interiøret

Interiøret i Audi AI:TRAIL er ryddig og rommelig, og har bare et fåtall synlige kontrollelementer. Pedaler, styrekonsoll, noen få knapper – og en smarttelefon som festes til styresøylen som display og kontrollsenter for kjøretøyfunksjoner og navigasjon. Dette er alt som trengs for interaksjonen mellom kjøretøy og fører.

Fargepaletten med blå og grå overflater, kombinert med jordfarger, forener interiøret med omgivelsene. Ru overflater bidrar også til inntrykket, og indikerer funksjonelle kvaliteter. Ulltrekk i bagasjerommet er en koselig kontrast. Som tidligere konseptbiler, har Audis designere også i AI:TRAIL brukt resirkulerte materialer. Teppene er laget reprosessert ull med resirkulert lær, begge deler bærekraftig og slitesterkt, samtidig som det har utmerkede akustiske og klimatiske egenskaper.

Baksetene er nyskapende utformet – som hengekøyer. Når tøyflatene strammes rundt rammen, gir det komfortabel sitteflate og ryggstøtte, som til og med gir god sidestøtte. Når de setene slippes opp, gir de avslapning på mer enn én måte: De kan også tas ut av AI:TRAIL og brukes som mobile utemøbler.

Øyne i himmelen

Mobilitet og multifunksjonalitet kjennetegner også lyskildene til Audi AI:TRAIL. Istedenfor tradisjonelle frontlykter, sitter det selvstendige lyskilder under A-stolpene, som kan skinne både utover og innover. LED-elementene er dimmbare og justerbare, og kan brukes både til interiørlys og for å lyse opp veien foran kjøretøyet. Baklysene fungerer tilsvarende. De strekker seg i hele bredden, og gir en distinkt lyssignatur, men kan også brukes til å lyse opp bagasjerommet.

Istedenfor konvensjonelle nær- og fjernlys, er Audi AI:TRAIL utstyrt med fem rotorfrie, triangelformede droner med integrerte «matrix LED»-elementer. De kan lande på taket, der de lades ved induksjon.

De flyvende objektene kalles «Audi Light Pathfinders», og genererer løft på samme måte som bladløse vifter. Takket være en spesiell lettvektskonstruksjon, bruker de lite energi, og kan fly foran AI:TRAIL og lyse opp veien – og dermed erstatte frontlyktene. Om ønskelig, kan kamera på dronene overføre bilder til skjermen foran føreren.

Gruppen på fem droner kan også brukes til å lyse opp området rundt bilen. Passasjerene kan velge ønsket lyscenario fra sine smarttelefoner.

«Audi Ligt Companion» er også enkel å bruke. Det er en lyskilde som ligner en lommelykt, men med sterkt utvidede funksjoner. Den har for eksempel flere kameraer, med mulighet for direkte opplasting til sosiale media. Og når den koples sammen med AI:TRAILs navigssjonssystem, kan den projisere retningsymboler og tekst på bakken, slik at du får hjelp til å finne veien også på fottur.

Audi AI – veien til smart mobilitet

AI er en forkortelse for en hel gruppe av innovative mobile teknologier fra Audi. AI inneholder for eksempel flere elektroniske systemer som reduserer påkjenningene for føreren, samtidig som de åpner for nye måter å bruke tiden man tilbringer i bilen på. Audi AI bruker strategier og teknologier fra kunstig intelligens og maskinlæring. Smarte kjøretøy, som gjør autonom kjøring mulig, kombineres med interaktiv intelligens, som gjør kjøretøyet til en partner for de reisende.

Siden Audi AI-systemene har evne til læring og tenking, kan de handle proaktivt og personlig. Takket være AI, vil modellene som bærere de fire ringene i framtiden være både empatiske og intelligente.

Automatisert kjøring på vei, førerassistanse i tøft terreng

De som allerede er etablert for skinnegående transport og i luftfarten, er nå i ferd med å få sitt gjennombrudd på veiene – automatisert kjøring. Audi AI:TRAIL er konstruert for å kjøre på veier med autonomi på opptil «Level 4». Det er det nest høyeste nivået i det standardiserte, internasjonale klassifiseringssystemet for autonom kjøring. Systemet er ikke avhengig av førerinngrep, men den helautonome kjørefunksjonen kan bare benyttes på spesifiserte områder, som motorveier eller bykjerner der infrastrukturen tillater det.

Føreren må ta over når kjøretøyet forlater slike spesifiserte områder. Derfor er Audi Al:TRAIL utstyrt med ratt og pedaler.

Ratt og pedaler må i det minste benyttes når føreren forlater veien. Selv om også grusveier, anleggsveier og rene skogsløyper etter hvert er kartlagt digitalt, er endringen i underlaget og andre naturlige variasjoner så stor, at autonom kjøring må begrenses der. Langs slike ruter er den automatiserte kjøringen redusert til «Level 3», og er i praksis bare mulig lags grusveier av god standard og i lave hastigheter.

Men sensorene og assistentsystemene i Audi AI:TRAIL forlater ikke føreren helt, ikke engang ved offroad-kjøring. Det kjente og velprøvde ESP-systemet er selvsagt på plass, og data for friksjonsverdier, hjulspinn, og akselerasjon både sideveis og i lengderetningen, fôrer elektronikken med parametere som trengs for å optimere kjørestabiliteten. Det finnes også et helt sett med sensorer som detekterer og varsler om endringer i veibanen, eller hinder i veien. Her benyttes optiske system som kamera og laser, i kombinasjon med ultralyd og radar.

Føreren assisteres med bremse- og styreinngrep om nødvendig. Elektronikken varsler også dersom terrenget forut er utenfor bilens kritiske grenser, for eksempel for liten bakkeklaring, eller for bratt vinkel i overgang inn i en bakke.

Utforsking av livet i et trivselstempo – kjøreytelsene

Spesifikasjonene av ytelser for Audi AI:TRAIL avviker tydelig fra hva man er vant med fra tradisjonelle biler. Det er fordi utviklingen av bilen ikke har handlet om hårreisende akselerasjon eller svimlende hastigheter på Autobahn.

Siden AI:TRAIL er tenkt brukt i områder med begrenset ladeinfrastruktur, er rekkevidde det helt sentrale her. Det uttalte målet er 400 – 500 km på veier eller lett offroad-terreng (WLTP). I tøft terreng betyr stadig slipp på ett eller flere hjul alene at energiforbruket blir høyere. Med 250 km er offroad-rekkevidden likevel imponerende. Ett av grepene for å nå disse målene, er å begrense toppfarten til 130 km/h.

Audi AI:TRAIL er utstyrt med fire elektromotorer montert nær hjulene, som driver ett hjul hver. Offroaderen har derfor – typisk for Audi – ekte quattro. Den samlede systemeffekten er 512 hk (320 kW) og maksimalt dreiemoment er 1 000 Nm. Normalt er bare brøkdeler av disse kreftene i bruk, ofte er drift på én aksel tilstrekkelig.

Siden hvert hjul drives individuelt, er bilen helt uten differensialer og sperrer – som også er energikonsumerende. Og takket være den begrensede toppfarten, er girutvekslingen slik at hvert hjul har rikelig med dreiemoment tilgjengelig, uten en girkasse med flere trinn.

Elektronikken koordinerer kjørestabilitet og veigrep. Dersom hjulspinn kan unngås, reduseres dreiemomentet til det aktuelle hjulet. Men, i situasjoner der hjulspinn er nyttig – for eksempel ved forsering av bratte bakker med løst underlag – tillater systemet automatisk det. De store kraftreservene gjør det mulig for Audi AI:TRAIL å forsere krevende løyper med vanskelige kjøreforhold – selvsikkert, trygt og alltid utslippsfritt.