Fredrikkeprisen til Ellen Arnstad

Ellen Arnstad får Norske Kvinners Sanitetsforenings hederspris for sin innsats for kvinners rettigheter og modig åpenhet rundt livet med et alvorlig sykt barn. Fredrikke prispengene går til kvinnehelseforskning.
Årets Fredrikkeprisvinner sammen med jurymedlemmer fra Norske Kvinners Sanitetsforening (f.v. Frid-Anne Lønstad, vinner Ellen Arnstad og organisasjonsleder Ellen-Sofie Egeland).

Ellen Arnstad har jobbet for kvinners rettigheter, for raushet og mangfold, og vært en markant kvinnelig leder i det offentlige rom. I debatten rundt endringer i abortloven i 2019, gav hun mødre som lever med alvorlig syke barn et ansikt.

-          Ved å gi Fredrikkeprisen til Ellen Arnstad, ønsker vi å hylle en modig kvinne som er en rollemodell for kvinner som ønsker lederstillinger, som aktivist og debattant for kjønnsbalanse i arbeidslivet, som forbilde for hvordan kvinner og mødre kan balansere karriere og familie, og som forkjemper for et mer mangfoldig samfunn hvor fordomsfrihet og raushet råder. Hun har åpent fortalt historien om sitt liv som viser at mennesker er mer enn det som møter en fra utsiden, sier Ellen-Sofie Egeland, organisasjonsleder for Norske Kvinners Sanitetsforening.

Norske Kvinners Sanitetsforening (N.K.S) som er Norges største kvinneorganisasjon, deler ut Fredrikkeprisen for 20 gang. Fredrikkeprisen deles årlig ut til personer utenfor organisasjonens egne rekker som på en fremragende måte løfter opp og synliggjør saker innen N.K.S. sitt formål og strategiske områder.

-          Jeg er så stolt og ydmyk, og har så stor respekt for det frivillige arbeidet Norske Kvinners Sanitetsforening gjør. Prisen har også et viktig historisk perspektiv, og jeg ser på dette som en hyllest til Fredrikke Marie Qvam og alle de modige kvinnene jeg og min generasjon står på skuldrene til. De som har kjempet, som har stått i stormene, som har talt makten imot. Alle de som brant- og som brenner for noe utover seg selv, sier Ellen Arnstad.

Arnstad har vært en profilert toppleder i mer enn 20 år, hun var grunnlegger av magasinet HENNE i 1994, har vært styremedlem i Norsk Redaktørforening i 10 år og medlem av Pressens Faglige Utvalg i flere perioder. Hun er en aktiv samfunnsdebattant. I 2019 skrev hun boken «Alt du ikke ser. Livet med Joachim» som ble utgitt på Aschehoug Forlag.

-          Livet med Joachim har preget meg når det gjelder nettopp respekt for å være annerledes, og refleksjon over hva et lykkelig og et vellykket liv er. Det betyr også mye for meg at jeg får Fredrikkeprisen som en rollemodell for andre kvinner, og for kvinner som velger lederjobber. Det har vært en misjon for meg i mange år å heie på «Bra Damer» og løfte kvinner opp i lederposisjoner. Ikke fordi posisjonene er det viktigste, men fordi det er så mange kvinner som ikke blir sett, sier Arnstad.