Kasakhstans Ambassade i NorgeKasakhstans Ambassade i Norge

FRAMHEVER KASAKHSTAN SOM GLOBAL BROBYGGER

Den internasjonale konferansen "OSSE - Astana toppmøtet 2010: Historisk betydning og relevans» ble avholdt i et online-format i Kasakhstans hovedstad Nur-Sultan sist fredag. Arrangementet ble arrangert som et samarbeid mellom Biblioteket til Kasakhstans første president, Nursultan Nazarbayev, og landets utenriksdepartement.

OSSE-toppmøtet i Astana, 1. desember 2010. OSCE/Vladimir Trofimchuk (https://www.osce.org/mc/87199)

I 2010 ble Kasakhstan hvor brorparten av befolkningen er muslimsk den første post-sovjetiske staten og det første landet i Sentral-Asia som ble betrodd den tillit det er å arrangere et toppmøte i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa. På 10 års jubileet for toppmøtet ble Kasakhstans rolle som geopolitisk brobygger understreket av OSSE’s generalsekretær, Helga Smid.

På arrangementet ble det lest opp en velkomsthilsen fra Nursultan Nazarbayev. Den ble framført av Adil Tursunov, rådgiver for Nazarbayev. I hilsenen fra landets første president het det blant annet:

«Jeg er sikker på at arven fra OSSE-toppmøtet den gang er av varig relevans for å sikre en rettferdig og varig fred, så vel som strategisk stabilitet og sikkerhet i rommet mellom de "fire havene" - fra Atlanterhavet til Stillehavet, fra Arktis til Det indiske hav.»

Sentralt på jubileumskonferansen sto utviklingen av samarbeidet mellom OSSE og Konferansen om samkvem og tillitsskapende tiltak i Asia (CICA), ikke minst med tanken på hvordan man framover skal håndtere Afghanistan-problemet.

OSSE’S KVINNELIGE LEDERE TALTE

Ann Linde, Sveriges utenriksminister og styreleder i OSSE, sa i sin video-tale at OSSE «kan gjøre en reell forskjell gjennom dialog, inkludering og respekt for de prinsipper man arbeider etter. Astana-erklæringen er et av de viktigste eksemplene på det og viser hvorfor vårt felles engasjement er så viktig.

Hun sa videre: «Sikkerhet kan bare oppnås når det er likestilling mellom kvinner og menn, respekt for demokratiske prinsipper og oppfyllelse av menneskerettighetene».

VISJONÆR POLITISK ERKLÆRING

OSSEs generalsekretær Helga Schmid talte også om Kasakhstans engasjement for OSSE. “Kasakhstan og OSSE er nært knyttet til hverandre. Siden medlemskapet i 1992 har Kasakhstan blitt en av de mest aktive OSSE-deltakerstatene som tar initiativ og bidrar til vår sikkerhetsdialog. Kasakhstan fortsetter å gi viktige impulser til sentrale tema,” sa Schmid som understreket den betydning landet har som geopolitisk brobygger.

”Formannskapet for OSSE i 2010 og Astana-toppmøtet ga Kazakhstan et rykte som et land med sterke ambisjoner om å fungere som en bro mellom Europa og Asia. Denne brobyggingsfunksjonen er enda viktigere i dag,” sa Schmid.

Astana-erklæringen fra 2010 representerte ifølge henne en "visjonær politisk erklæring."
Direktør for president-biblioteket, Bakytzhan Temirbolat, understreket at markeringen av 30-årsjubileet for Kasakhstans uavhengighet vil bekrefte viktigheten av at Kasakhstan fortsetter sin konsekvente utvikling av demokratisk praksis i styresett og hverdag.

Han sa: «I snart to år har den nye presidenten i Kasakhstan, Kassym-Jomart Tokayev, satt i gang tre store pakker med nye politiske reformer. En rekke initiativer er allerede iverksatt på lovgivningsnivå og blir nå anvendt i praksis. Dette viser at den demokratiske veien vi valgte for tre tiår siden fortsetter i dag under ledelse av en ny generasjon.

Selvfølgelig er det fortsatt mye som gjenstår, men jeg er overbevist om at vårt arbeid sammen med OSSE vil ha en positiv innvirkning - ikke bare på utviklingen av Kasakhstan, men også på OSSE selv, så vel som på styrke sikkerheten i det Eurasia,» Bakytzhan Temirbolat.