Framdriftsplan for ny E18 Tvedestrand-Bamble
Nye Veier har startet arbeidet med verdioptimalisering for ny E18 Tvedestrand-Bamble. Hensikten er å bidra til at den planlagte veien skal bli et realiserbart veiutbyggingsprosjekt. På bakgrunn av møter med styret i det interkommunale plansamarbeidet høsten 2021 har Nye Veier jobbet videre med en framdriftsplan.

-Vi skal snu alle steiner for å gjøre dette til et realiserbart utbyggingsprosjekt innen kostnadsrammene og for å øke bærekraften i prosjektet. Summen av innkomne merknader og innsigelser på det foreliggende planforslaget viser at det ikke er tilslutning til forslaget som det foreligger. Rammen for prosjektet er 11, 3 milliarder kroner i tråd med den vedtatte bompengeproposisjonen. Kommunenes innspill i høringsperioden alene beløper seg til ytterligere om lag 3,5 milliarder kroner utover kostnadsrammen. I tillegg kommer innspill og innsigelser fra øvrige aktører og myndigheter. Dette betyr at vi per i dag ikke har et gjennomførbart prosjekt og det sier seg selv at vi må ta en ny runde for å se på hvordan vi kan utvikle og optimalisere prosjektet. De nærmeste 5-8 månedene skal Nye Veier sammen med vår rådgiver Sweco jobbe med verdioptimalisering av prosjektet, sier Asbjørn Heieraas, plandirektør i Nye Veier.
Et realiserbart utbyggingsprosjekt
Hovedhensikten med arbeidet framover er å utvikle prosjektet ny E18 Tvedestrand-Bamble slik at det blir økonomisk realiserbart og at bærekraften i prosjektet øker.
-Nye Veier skal derfor vurdere mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Videre skal vi gjennomføre en verdianalyse på eksisterende reguleringsplanforslag. Dette innebærer å vurdere muligheter for kostnadsreduksjoner og opprettholde nytten for trafikantene i form av redusert reisetid og økt trafikksikkerhet. Til slutt skal vi vurdere merknadene og innsigelsene på eksisterende reguleringsplanforslag. Særlig på dette siste punktet trenger Nye Veier drahjelp og oppfordrer kommunene og øvrige myndigheter til å være løsningsorienterte, sier Heieraas.
Det overordnede målet for Nasjonal transportplan 2022–2033 er et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. Dette er føringer for plan- og utbyggingsprosjektene i Nye Veier sin portefølje. Et viktig område i Nye Veiers klima- og miljøstrategi er mål og tiltak for å øke bærekraften i prosjektene. Innen området arealbeslag og naturmangfold er et av målene å redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold. Det er også et mål at Nye Veier skal arbeide for økt gjenbruk der det er grunnlag for det. Begge disse målene er det mulig å oppnå gjennom arbeidet med verdioptimalisering for ny E18 Tvedestrand-Bamble.
Framdrift og arbeidsopplegg
Kommunene i det interkommunale plansamarbeidet har sluttet seg til Nye Veier sin anbefaling om å se på mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Nye Veier har lagt opp til et arbeidsopplegg med faste og jevnlige møter med den eksterne samarbeidsgruppen i prosjektet. Samarbeidsgruppen består blant annet av sentrale statlige innsigelsesmyndigheter og Agder og Vestfold og Telemark fylkeskommuner. I tillegg skal Nye Veier underveis orientere og ha dialog med styret i det interkommunale plansamarbeidet.
- Nye Veier er opptatt av å utvikle et planforslag som får tilslutning i kommunene og hos øvrige myndigheter. Verdioptimaliseringen vi er i gang med skal bidra til dette. Når Nye Veier har arbeidet fram det vi mener er et realiserbart utbyggingsprosjekt kan vi sammen med kommunene ta stilling til veilinje og valg av korridor. Deretter starter en vanlig reguleringsprosess med planoppstart, offentlig ettersyn og høring og behandling av innkomne merknader. Verdioptimaliseringen er avhengige av grundige og gode utredninger, og det er usikkert hva som blir løsningen. Det er derfor med en viss grad av usikkerhet at vi anslår 2-3 år før det kan foreligge et reguleringsplanvedtak, sier Heieraas.
Kommunene har en uttalt forventning om firefelts vei med fartsgrense på minimum 100 km/t som tilsvarer standarden som på dagens E18 Kristiansand-Grimstad. Kravene til veistandard og fartsgrense er imidlertid endret siden den strekningen ble bygget og er med dagens veinormaler i utgangspunktet ikke lenger mulig.
- Kommunenes forventning til veistandard sammenfaller med Nye Veiers ønske om mer fleksibilitet i valg av veiløsninger og veistandard for de strekningene og prosjektene hvor en utvikler eksisterende vei. Etter vår vurdering er det ikke sikkert at ny firefelts vei med fartsgrense 110 km/t er svaret overalt der det bygges ny hovedvei, heller ikke på nye E18 Tvedestrand-Bamble, hvor vi har en ganske god tre-feltsvei på deler av strekningen som kanskje kan utvides til fire felt. Dette må vi se mer på i det videre utredningsarbeidet. Når det gjelder handlingsrommet innenfor veinormaler eller mulighetene for fravik er vi i dialog med Vegdirektoratet, avslutter Heieraas.
Nøkkelord
Kontakter
Asbjørn HeieraasPlandirektør
Tel:+47 975 63 620asbjorn.heieraas@nyeveier.noBilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier velger St1 til etablering og drift av ny døgnhvileplass på Lonelier.18.5.2022 12:01:07 CEST | Pressemelding
Nye Veier har tildelt konsesjonskontrakt for etablering og drift av døgnhvileplassen og veiserviceanlegget på Lonelier til leverandøren St1. Anlegget plasseres ved Lonelierkrysset langs den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal og åpnes våren 2023.
Åpner E6 og Stavsjøfjelltunnelen etter ras8.5.2022 15:45:19 CEST | Pressemelding
E6 åpnes søndag ettermiddag/kveld.
Ekstern gransking av raset i Malvik7.5.2022 18:09:46 CEST | Pressemelding
Nye Veier vil ha ekstern gransking av raset som gikk ved Stavsjøfjelltunnelen onsdag. – Det er viktig for å ha tillit og åpenhet om årsaksforholdene, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Nye Veier-prosjekt - Norges første helprosjekt Excellent-sertifisert på bærekraft6.5.2022 14:27:58 CEST | Aktuelt
E18-strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark åpnet desember 2019. Nå er prosjektet sertifisert av CEEQUAL med karakteren «Excellent». Det er første gang i Norge at et komplett prosjekt, fra planlegging til ferdig bygget, er blitt sertifisert etter CEEQUAL-metodikken.
Nye Veier og Eiffage markerte verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet6.5.2022 08:55:17 CEST | Aktuelt
Den 28. april ble verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet markert over hele verden. Ansatte både i Nye Veier og Eiffage som jobber med utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen markerte dagen med kake og brus ved Blåfjell. Prosjektet har pågått i 424 dager uten H1 og H2 skader og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom