Fra frø til levebrød – om matsuverenitet og matkrise

Norsk Folkehjelp inviterer til frokostseminar om viktigheten av matsuverenitet og organisering av bondeorganisasjoner i møte med verdens matkrise.

Mandag 12. desember kl: 08:30 - 10:00

Kulturhuset Oslo, Youngs gate 6, 0181 Oslo

Arrangementet er åpent for alle gjennom påmelding innen fredag 9. desember.
Påmelding sendes til: Kari.eliassen@npaid.org

𝗩𝗶 𝘃𝗶𝗹 𝗯𝗹𝗮𝗻𝘁 𝗮𝗻𝗻𝗲𝘁 𝗱𝗶𝘀𝗸𝘂𝘁𝗲𝗿𝗲:

• Hvilke utfordringer møter organisasjoner for småskalabønder i sitt arbeid for å øke matsikkerhet og matsuverenitet?

• Hvordan bidrar organisering til å møte utfordringer?

• Hvilke politiske endringer ønsker organisasjonene?

𝗕𝗮𝗸𝗴𝗿𝘂𝗻𝗻:

Nye studier viser at medlemskap i en bondeorganisasjon har en positiv effekt på bondens inntekter, avlingenes kvalitet og miljøet. Samtidig er det farlig å organisere seg i veldig mange land. Sosiale ledere blir forfulgt og drept, noe som skaper frykt og svekker organisasjonslivet. Norsk Folkehjelp jobber for å fremme retten til organisering og styrke de positive effektene organisering har på samfunnsutviklingen.

𝗣𝗮𝗿𝘁𝗻𝗲𝗿𝗽𝗮𝗻𝗲𝗹:

• Via Campesina paraplyorganisasjonen for småbrukerorganisasjoner kommer for å snakke om globale utfordringer og anbefalinger til politikkutforming i giverland.

• Cristina Santacruz fra Ecuador er regional representant for Norsk Folkehjelp i Latin-Amerika. Vi jobber i sju land. Hun vil snakke om erfaringen til bondeorganisasjoner i regionen og spesielt om posisjonen til to partnere fra Ecuador og Colombia.

• Abel Sainda fra Mosambik er Executive Director i AMDER, en organisasjon på landsbygda i Mosambik. De støtter lokalsamfunn og småskalabønders arbeid for å sikre sine landrettigheter. De jobber for at småbønder skal bli uavhengige og kunne sikre mat lokalt.

• Abbas Milhem er leder for Palestian Farmers Union, PFU, stiftet i 2003. Organisasjonen er en sammenslutning av lokale småbrukerorganisasjoner i Palestina. Organisasjonen representerer bøndene overfor lokale myndigheter. Tilgang og rett til land og vann, samt refusjonsordninger er sentrale temaer for PFU.

𝗗𝗶𝘀𝗸𝘂𝘀𝗷𝗼𝗻𝘀𝗽𝗮𝗻𝗲𝗹:

• Utviklingsminister Anne-Beate Tvinnereim, har nylig lagt fram regjeringens matsikkerhetssatsing «Kraftsamling mot svolt – ein politikk for auka sjølvforsyning»

• Professor ved NMBU Ruth Haug, har lang erfaring fra arbeid med matsikkerhet både nasjonalt og internasjonalt. Hun har tidligere ledet Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Noragric, og har jobbet og skrevet mye om matsikkerhet i møte med konflikt og humanitære kriser.

• Anita Sæbø er utviklingssjef Internasjonalt i Det Kongelige Selskap for Norges Vel. Utfordringer knyttet til klima, bærekraftig matproduksjon og matsikkerhet er i kjernen for samfunnsoppdraget til Det Kongelige Selskap for Norges Vel. De jobber i Madagaskar, Tanzania og Mosambik.