FotballtrøyeFredag – Bli med i kampen mot barnekreft!

Barn har mye de skal oppleve, derfor inviterer Barnekreftforeningen nå hele fotball-Norge til å bli med på laget i kampen mot barnekreft, med FotballtrøyeFredag fredag 3. desember.
Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen

Konseptet er enkelt: Ta på din favorittrøye fredag 3. desember – enten du skal på jobb, skole, i barnehagen, eller hjemme i sofaen til fredagstacoen. Vipps 50 kroner eller valgfritt beløp til 705404 og del et bilde av ditt FotballtrøyeFredag-øyeblikk og tagg det med #fotballtrøyefredag i sosiale medier.

Den skal tidlig krøkes som god supporter skal bli

– Fotball er verdens største idrettsgren, og mange barn får sin første supporterdrakt allerede ved fødselen. Milliarder av mennesker over hele verden følger med på sitt favorittlag, og det er få spill som vekker så sterke følelser i så mange mennesker, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

– Ikke minst spiller fotball en viktig rolle i livet til mange barn med kreft.  Barn har mye de skal oppleve, de har mange drømmer, om å bli frisk – men også å score mål for laget sitt en dag. De trenger forbilder og rollemodeller på veien. Fotballen er en arena der barn kan utfolde seg og oppleve mestring og se opp til sine helter, sier Nicolaysen.

Nå håper hun at FotballtrøyeFredag fører til en bedre hverdag for barn med kreft.

– Annenhver dag får et barn i Norge kreft. Nye behandlingsformer og mer intensiv kreftbehandling, har ført til at 85 prosent overlever barnekreft, men det er fortsatt den vanligste dødsårsaken blant barn i alderen 1-14 år i Norge, sier Nicolaysen.

Mange barn sliter både fysisk, psykisk, kognitivt og sosialt etter en krevende kreftbehandling.  70 prosent av de som overlever lider av minst én seneffekt, og mange må leve med seneffekter gjennom et langt liv.

Samarbeidspartnere med på laget

– Dette er både en mulighet til å spre et viktig budskap, men også en mulighet for norske supportere til å vise frem drakten til laget de heier på, enten det er Frigg, Liverpool eller Barcelona. Godt støttet av fotball-Norge, og gode samarbeidspartnere som Elkjøp, så har jeg troen på å samle Norges mest fargerike fotball-lag til kampen mot barnekreft, sier Nicolaysen.

Vi er så glade for at vi igjen får være med og støtte Barnekreftforeningen i deres viktige arbeid, denne gangen gjennom #FotballtrøyeFredag! Sammen skal vi skape oppmerksomhet gjennom kjærligheten mange har til fotball. Som Barnekreftforeningen sier, sporten har en viktig rolle i livet til barn som lever med kreft og som drømmer om å selv kunne være friske nok til å score det første målet, sier Trygve Hillesland, administrerende direktør i Elkjøp Norge som også donerer en betydelig sum til saken.

Elkjøp engasjerer hele organisasjonen og oppfordrer alle ansatte som ønsker, å møte opp på jobb i egen fotballtrøye.

Det er klart dette skaper engasjement hos oss, og dette er en unik mulighet til å få et enda større fokus på dagen ved å være synlige i kampanjen ved hjelp av våre kolleger i butikk, forteller Hillesland.

Sjekk ut www.fotballtrøyefredag.no for mer informasjon

Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen
Barnekreftforeningens sekretariat i fotballtrøyer
Alle ansatte på hovedkontoret til Elkjøp i fotballtrøyer