Forventer at studenters psykiske helse blir tatt på alvor

Tekna krever økte midler og en bedre kartlegging av studenters psykiske helse i revidert nasjonalbudsjett. - Studenters psykiske helse er ikke et pandemi-problem, det er samfunnsproblem som har fått gå under radaren altfor lenge. Vi forventer å se målrettete tiltak i revidert nasjonalbudsjett, sier Erlend Hermansen, leder av Tekna Student.
Krisen blant studenter må gjenspeiles i revidert nasjonalbudsjett, mener Erlend Hermansen, leder i Tekna Student

Han mener den nasjonale krisen blant studenter bør gjenspeiles i årets reviderte nasjonalbudsjett.

Han viser til tall fra Studentenes helse – og trivselsundersøkelse (SHoT), som siden 2010 har gitt tydelige signaler om at studentene sliter. Nylig ble det lagt frem en ny SHoT undersøkelse (april 2021) som viser at stadig flere studenter sliter psykisk og at omfanget av selvskading og selvmordstanker er høyt blant studentene. Så mange som 15 prosent rapporter at de har selvmordstanker, hvilket er en dobling fra 2010. Andelen studenter som melder om et høyt nivå psykiske plager har økt fra nesten hver 6. student i 2010 til nesten halvparten i 2021.

- At halvparten av studentene sier de opplever psykiske plager er alarmerende. Det er vondt og skremmende å lese at en så høy andel av mine medstudenter har slitt med selvmordstanker. Hvor høye skal tallene bli, før studenters psykiske helse blir tatt på alvor og nødvendige tiltak kommer på plass, spør Hermansen.

Studentlederen krever handling nå.

- Vi må få på plass et godt tilbud til de studenten som sliter mest, samt drive forebyggende arbeid. I dag svarer over halvparten av studentene at de ofte kjenner på ensomhet. Disse må fanges opp tidlig så det ikke utvikles til alvorlige psykiske plager, sier han.

Tekna forventer et løft til studentene i revidert nasjonalbudsjett:

• Økte bevilgninger til det behandlende tilbudet til studentene. Ventetiden på samtaletilbud på campus må ned.
  • Ytterligere kartlegging av studentenes psykiske helse for å undersøke i større grad hva som gjør at studentene sliter. Undersøkelser er også nødvendig for å kunne si noe om effekten av eksisterende tilbud, og justere der det er nødvendig.
  • Økte midler til studentfrivilligheten for styrking av det sosiale tilbud til studentene.