Fortsettelsen til Norges første manga er endelig her!

– Å nå kunne jobbe full tid med Mørkalven og serieskapning betyr så mye for meg! Norge er virkelig blitt klar for norsk manga, og jeg gleder meg til leserne mine skal få vite mer om Caim og alle de andre i Mørkalven-serien, sier Norges første mangaskaper Helen Kaldheim.
Et blidt møte mellom forfatter og hennes andre bok. Foto: Atle Ose

Mørkalven Caim er fanget og blir solgt som slave i kongeriket Ruter. Men der går han for en absurd høy pris, uvanlig som han er.

Sammen med en slavejente må han prøve å flykte fra de fæle tyrannene i Ruter - og komme seg til Joker. Det eneste stedet han kan få være i fred.

Mangaskaper Helen Kaldheim (f. 1995) er oppvokst i Odda, men bor nå i Oslo. Hun lever i dag av å være foredragsholder, cosplayer og mangategner. Med bokserien sin ønsker hun å bidra til større utbredelse av manga blant ungdom i Norge.

Stolt utgiver

Det er Egmont forlag som gir ut «Mørkalven-serien», og det er en av få tegneserier de har som virkelig retter seg mot ungdomssegmentet.

– Å treffe ungdom med bøker er en utfordring, men hvis det er en som kan klare dette så er det Kaldheim! Hun engasjerer ungdom hvor enn hun møter dem, om det er som lærer på et tegnekurs, utkledd som en alv på et con, eller gjennom de utrolig spennende bøkene hun tegner fram. Der komboen av humor, spenning, alvor og dagsaktuelle temaer er unikt, og vi ser tydelig en stadig økende interesse for både Kaldheim og hennes manga-serie, sier redaktør i Egmont, Tonje Tornes.

Tornes kollega, Tormod Løkling er enig, og legger til:

– Helen jobbet svært selvstendig med «Mørkalven – Trofeet», nesten under radaren til oss redaktører. Derfor ble jeg faktisk litt nervøs da hun en vakker dag dukket opp med fiks ferdig bok. Nå ville det være for sent med endringer. Stor var derfor gleden da jeg kunne konstatere at dette er det man på engelsk kaller «a good read». Et klamt grep rundt rødpennen vek for ren leseglede og en e-post med ordet «Bravo!» i emnefeltet.

Sagt om «Mørkalven - Alene»:
«Norge første mangaskaper er endelig her!»
- Dagens Næringsliv

«Eg blir glad for at Kaldheim og Egmont satsar på denne typen serie. Det kjennest som ein serie som kjem til å vare lenge, og hekte mange barn på å grave seg ned i Kaldheim sitt djupe, rike fantasy-univers.»
. - Empirix.no
«Gjennom heile boka gir fortelinga eit imponerande nyansert bilde av en konflikt.»
- Serienett.no

Et blidt møte mellom forfatter og hennes andre bok. Foto: Atle Ose
"Mørkalven: Trofeet" er andre bok i denne kritikerroste manga-serien
Cover til andre bok av Mørkalven-serien!