Fortsatt skrikende behov for flere studieplasser innen avanserte IKT-studier

På tross av at søknaden til IKT falt noe etter pandemiåret 2021, mener Tekna Student at gapet mellom antall søkere til IKT og planlagte studieplasser fortsatt er alt for stort, spesielt innen de avanserte IKT-studiene.

- På tross av en liten nedgang av førstegangssøkere, er det viktig at regjeringen nå satser videre med flere studieplasser, sier sier Marcus Steen Nitschke studentleder i Tekna, som organiserer 14 000 teknologi- og realfagstudenter

6786 har søkt på høyere utdanning innen informasjonsteknologi, mot 7238 i fjor. Dette er en nedgang på 6,2 prosent. Nedgangen er lavere enn den generelle nedgangen til høyere utdanning på 12,4 prosent fra i fjor, da pandemien sørget for rekordhøye søkertall.

Samtidig er planlagte studieplasser økt med 7,7 prosent til 2837 i år. Tekna Student forventer at regjeringen fortsetter den nødvendige opptrappingen av studieplasser innen IKT, og spesielt innen de mer avanserte IKT-studiene, som for eksempel programmering, informatikk og digital infrastruktur og cybersikkerhet.

Ambisjoner må ikke reduseres

- På tross av en liten nedgang av førstegangssøkere, er det viktig at regjeringen nå satser videre med flere studieplasser. Pandemiåret i fjor hadde spesielt høye søkertall, og årets nedgang i søknader til IKT, er ikke et argument for å redusere ambisjonene, sier Marcus Steen Nitschke studentleder i Tekna, som organiserer 14 000 teknologi- og realfagstudenter.

- I en årrekke har næringslivet skreket etter mer IKT-kompetanse. Mange unge viser nå at de vil ta ansvar for digitaliseringen framover. Da er det viktig at kvalifiserte søkere ikke blir møtt med stengte dører ved lærerstedene til høsten, sier Steen Nitschke.

Gapet er stort

Nitschke påpeker at det er 2,4 førstevalgsøkere per studieplass, og at dette gapet fortsatt er for høyt.

- Et studium som cyberstudiene ved NTNU, som rekrutterer kandidater til et uttalt satsingsområdet for myndighetene, har hele 3,93 søkere per studieplass. Her kreves det åpenbart en videre opptrapping, sier Nitschke

Han mener forventningene om at Norge skal være ledende innen digitale tjenester er store, både fra befolkningen, bedriftene og politikerne.

- Vi vet at Norge er blant de beste i bruk av digital teknologi. Samtidig vet vi at næringslivet sliter med å rekruttere nok IKT-kompetanse, ikke minst fra de høyeste utdanningsgradene. Vi trenger mer ekspertkompetanse innen IKT. Da må utdanningskapasiteten opp og det bør skje nå, dersom vi skal klare å sikre oss nødvendig kompetanse for fremtiden, avslutter han.

Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap. Våre 90 000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi. Tekna er den største masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.