Fortsatt færre konkurser, men mindre nedgang

Nye konkurstall fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at det fortsatt er færre konkurser og tvangsavviklinger enn i fjor. Imidlertid er nedgangen mindre enn i de andre månedene i år. – Det kan være et tegn på at den ventede konkursbølgen som følge av korona-krisen snart er på vei, sier konkursekspert.

407 bedrifter gikk konkurs i november 2020 mens 42 ble tvangsavviklet. Dette er en nedgang på henholdsvis 6,2 og 19,2 prosent sammenlignet med november 2019, og gir en samlet nedgang på 7,6 prosent for november i år. Hittil i år har vi opplevd en samlet nedgang i konkurser og tvangsavviklinger på 13,3 prosent sammenlignet med i fjor.

– Selv om det etter alt å dømme blir oppsiktsvekkende få konkurser i 2020 på tross av krisetider, ser vi nå at nedgangen er i ferd med å flate ut, forteller konkursekspert Per Einar Ruud i Bisnode. –Vi ser at støtteordningene som nå iverksettes er mindre generelle og mer restriktive enn ordningene fra tidligere i år, men samtidig vil det nok redde noen fra å gå overende. Imidlertid har nok mange brukt opp reservene snart, sier han, og spår derfor at konkursfaren ikke er over, men at det kun tar lenger tid enn ventet. – Jeg tror nok vi må vente til våren 2021 før vi ser den sanne effekten av korona-krisen for næringslivets del, sier Ruud.

Én bransje er mest påvirket av krisen

Den eneste bransjen som fortsatt har en økning i konkurser og tvangsavviklinger er Hotell- og Restaurantbransjen. Denne bransjen har hatt en økning på 1,1 prosent hittil i år sammenlignet i fjor. – Økningen i antall konkurser for denne bransjen har avtatt utover året, men det er liten tvil om at dette er en bransje under sterkt press med nedstenginger og reduserte skjenketider, sier Ruud.

Selv om Hotell- og restaurantbransjen har hatt en økning i antall konkurser og tvangsavviklinger, opplever de andre bransjene en nedgang i antall konkurser. Tjenesteyting er bransjen som sliter mest etter Hotell og Restaurant, med en nedgang totalt på 5,8 prosent sammenlignet med de første 11 månedene i fjor. Detaljhandel har opplevd en relativt stor nedgang med 19,5 prosent og Bygg og Anlegg en enda større nedgang med hele 21 prosent. – Det at den største «konkursbransjen», Bygg og Anlegg, går såpass bra betyr mye for totalen, sier Ruud.

Konkursøkning bare i Troms og Finnmark

Kun ett fylke har opplevd en økning i antall konkurser og tvangsavviklinger hittil i år, Troms og Finnmark. Alle andre fylker har hatt en nedgang. Vestfold og Telemark peker seg allikevel ut med en minimal nedgang på 0,9 prosent. Oslo kommer som nummer tre på listen, med en liten nedgang på kun 2,5 prosent.

De tre fylkene som har hatt størst nedgang i antall konkurser og tvangsavviklinger er Vestland, Trøndelag og Agder med henholdsvis 28 prosent, 21,9 prosent og 21,4 prosent sammenlignet med 2019.

Fylkesoversikt

Pr. nov 20

Pr. nov 19

Svalbard / Utland

Dramatisk konkursøkning i Danmark – følger Norge etter?13.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

Danmark opplever en dramatisk stigning i antallet konkurser. I første kvartal 2021 har antallet konkurser steget med hele 150 prosent sammenlignet med første kvartal 2020. Kontrasten til Sverige og Norge er stor. I samme periode har konkursene gått med 13 prosent i Sverige og 31,8 prosent i Norge. – Mye tyder på at Danmark bare ligger litt foran i løypa i forhold til Norge, og at det overraskende lave antallet konkurser går mot slutten her også, sier konkursekspert Per Einar Ruud i Bisnode Dun & Bradstreet.

Dun & Bradstreet ferdigstiller oppkjøp av Bisnode, en ledende europeisk data- og analysevirksomhet11.1.2021 13:53:44 CET | Pressemelding

Short Hills, NJ, 11. januar, 2021: Dun & Bradstreet Holdings, inc. (“Dun & Bradstreet” eller “selskapet”), en ledende global leverandør av forretningsdata og analyser, har gjennom datterselskapet Dun & Bradstreet Holdings BV kunngjort i dag at de har fullført oppkjøpet av Bisnode Business Informaton Group AB (“Bisnode”), et ledende europeisk data- og analysefirma og mangeårig medlem av Dun & Bradstreet Worldwide Network, for en bedriftsverdi på 7,4M NOK. Transaksjonen ble ferdigstilt med en kombinasjon av ca. 625 millioner dollar netto kontanter og 6.237.089 nyutstedte aksjer, som inngår i fellesaksjene til selskapet, i en rettet emisjon. Bisnode Belgium NV, et belgisk datterselskap av Bisnode, vil forbli under Ratos AB eierskap.