Første smakebit fra ny plate med Black Debbath: “Age of Kørka”

Black debbath slipper første single fra ny plate 23. juni, samme dag som de spiller på Tons of Rock i Oslo. Age of Kørka er tittellåta fra deres niende plate, som kommer i september.

Age of Kørka artwork

This is the dawning of the age of kørka!” (sitat refreng)

Age of kørka der altså. Forklar!

Det må være lov å si at det foregår en god skjerv med kørk der ute i verden om dagen. Det bør også være innafor å si at vi mennesker har blitt en nokså kørkete gjeng, sånn bortimot nøktern sett. Ja, såpass må man kunne tillate seg å si høyt, uten at krenke-alarmen går, eller at noen føler seg krenket på vegne av andre. Det er kørk i bøtta og det er kørk i spannet! Og fascinerende nok skiller ikke kørken på kong Salomo og Jørgen hattemaker.

I nevnte låt pirker et litt mer sinna Debbath borti fenomener som fortjener merkelappen “kørk”. Om det så er på internasjonalt plan, eller her hjemme på berget. De ramser opp og eksemplifiserer, sparker opp og sparker ned, øst og vest og i løse lufta med. Freser og fråder. De benytter seg delvis av det ramsalte britiske språk for også å nå utenfor landets grenser. Kørken er nemlig universell. Og gjennomgå får både åndse statsledere, konspiratister, fornektere, fanatikere, Maskorama, Snåsamenn og dem med urent mel i gjenbruksposen. Med seg på bjeffing har de fått Ivar Nikolaisen (Kvelertak, Good bad and the Zugly). Og det bjeffes både hurtig og hardt!

Dette er musikalsk edder og galle fra nest øverste hylle. Servert med et ørlite skråblikk og satiriske brodder. Terningkast fem.

Age of Kørka artwork
Black Debbath (c) Abdi Junior
Black Debbath (c) Abdi Junior

Rat City er tilbake med "Lucky Luke"!23.6.2022 09:34:32 CEST | Pressemelding

Stjernelaget Rat City slo gjennom med et brak da de slapp den spellemannsnominerte singelen Kind of Love med Isak Heim i 2019, og som per i dag har drøye 40 millioner streams. Siden har produksjons- og låtskriverteamet pumpet ut hits på løpende bånd, både i det audiovisuelle prosjektet Rat City, og for andre artister. Dagny, Kiesza og Ruben er blant de som har fått god drahjelp av Rat City på noen av sine største hit-låter.

Hkeem slipper "Jetter"!23.6.2022 09:25:47 CEST | Pressemelding

Hkeem er kun 24 år gammel, men har allerede passert 100 millioner streams, stått på noen av landets største scener og vunnet to Spellemannspriser. Tidligere i år slapp han «Se hvor vi er nå» - en låt der Hkeem ser tilbake på det han har oppnådd og veien dit, og «Gi meg» - en låt som tar opp viktigheten av å gi seg selv tiden det tar å bearbeide ting man går gjennom. Nå er han klar med «Jetter» - en sommerlig låt som handler om at «hun» - etter at man har tatt avstand og samtidig oppnådd noen ting på veien, plutselig vil komme tilbake.